Anette Tiller Skjervø var med og utformet miljøteam i Verdal. Nå får også Levanger sitt første miljøteam. Til høsten skal to personer være til stede på skolen for å jobbe forebyggende med gråsoneelever. Miljøteamet skal de ta tak i utfordringer sammen med ungdommene, foresatte og skolen på et tidligst mulig tidspunkt.

– Jeg kan ikke en gang begynne å snakke om skolestrukturen, det er så mye som frustrerer meg, sier Anette Tiller Skjervø.

Siden 1. juli har hun vært ansatt i Levanger kommune.

– Som SLT-koordinator?

– Vi kaller det ikke SLT-koordinator lenger. Jeg er kriminalitetsforebyggende koordinator, forteller Skjervø.

Verdal - samkommunen - Levanger

Hun begynte i denne rollen i 2010 for Verdal kommune, og for samkommunen i 2015. Nå er hun 100 prosent for Levanger kommune. Hun har blitt barn og unges representant i plansaker, men en stor del av jobben går ut på å koordinere og samordne forebyggende tiltak mellom politi og kommune.

– Men også frivillighet og næringslivet. Hvordan skal vi bygge kommunen slik at ungdom flytter tilbake hit, er spørsmål vi prøver å finne svar på. Min oppgave er å koordinere politi, kommune, næringsliv og frivillighet slik at vi kan dra i samme retning og samme målet, sier Tiller.

Hun mener god forebygging hindrer ungdom å falle utenfor. Og for å ikke falle utenfor, må barn og unge oppleve at de mestrer. Og det er nettopp dette med mestring som gjør at Tiller blir frustrert over den norske skolestruktruen.

– Her blir elevene så til de grader målt etter karakterer. Det er så mange rammer og det frustrerer meg, sier hun, og ser derfor på miljøteamet som et lyspunkt.

Skole og fritid hånd i hånd

– Det som skjer hjemme, påvirker hvordan man har det på skolen. Og det som skjer på skolen, påvirker hvordan man har det hjemme. Miljøteamet skal ha fokus på både skole, hjem og fritid. Vi får noen voksne som kan være med og justere. Deresom det er en elev som ikke vil på skolen, så kan miljøteamet besøke eleven hjemme. Spise frokost sammen og spørre hva som gjør at eleven ikke vil. Eller det kan være en dag at miljøteamet tar med seg fem elever for å gjøre noe annet, for å gjøre noe praktisk utenfor skolen, forteller Skjervø.

Miljøteamet skal jobbe tverrfaglig og være med ungdommene som en døråpner.

– I stedet for at de ungdommene må stå alene når de oppsøker hjelp, så får de med miljøteamet stå sammen med noen.

Ikke verre enn andre steder

Selv om det er en økning av narkotikabruk i Levanger, mener Skjervø det likevel ikke er noe verre å vokse opp i Levanger enn andre kommuner i Trøndelag. Også her mener Skjervø at det er det forebyggende arbeid som gjelder for å få bukt med utviklingen.

– Nesten alle debuter med narkotika starter i alkoholrus, sier Skjervø, som mener både åpningstid og aldersgrense kan være forebyggende.

Hun sitter i et felles politiråd hvor politikontakter fra Levanger, Verdal, Inderøy, Steinkjer, Snåsa og Verran er representert. Her sitter også ordførere og rådmenn i tillegg til de som har samme rolle som Skjervø. Her jobbes det blant annet med felles alkoholpolitiske retningslinjer. Selv om rådet stort sett klarer å bli enig om retningslinjene, er utfordringen å få de samme tiltakene vedtatt i alle kommunestyrene. Skjenketiden er for eksempel strengere i Verdal enn i Levanger.

– Det kan oppleves som urettferdig i et næringsperspektiv som spiller på lik konkurranse på like vilkår, sier Skjervø.

Økte aldersgrenser

Hun har stått i vinden for å få opp aldersgrensa på inngang til festarrangement med skjenkebevilling.Den ble økt fra 15 til 18, med bare én stemme som bikket for 16 i stedet for 18.

Hvorfor er det så ille at 16-åringer drar på slike arrangement?

– I min drømmeverden skulle vi ikke hatt aldersgrenser i det hele tatt, men i Norge går vi ut sent og drikker oss fulle. Det er ingenting som provoserer meg mer enn de som sier at ungdommene må lære hvordan de skal drikke. Hvilken kunnskap er det basert på? Er vi gode forbilder?

Hva kan voksne gjøre for at ungdom har det bra?

– Ungdom vil ha tid med voksne, sier Skjervø og løfter opp mobiltelefonen.

– Dette er dagens kjellerstua. Det er her ungdommene oppholder seg. Vi voknse har ikke nok kunnskap om nettverdenen. Et godt forebyggende tiltak er å spørre og snakke med dem om det. Vær dønn ærlig om vår frykt og få ungdommene til å vise hva de går inn på. Også må vi hjelpe til med nettfrie soner. For å utvikle sosial atferd, må vi presse barna våre inn i reell kontakt. Tenk også over hvor mye tid vi selv bruker på sosiale media. Og hva vi skriver. Jeg blir overrasket mange ganger når jeg ser noen Facebook-kommentarer fra voksne folk. Er de klar over hvor mange som leser, og hvordan det de skriver kan bli tolket?

Hun mener det er positivt at det nå blir lovbestemt 13-årsaldersgrense for Snapchat.

– Men det er fortsatt viktig med foreldrekontroll. Dersom din unge sier «ja, men alle de andre har», så vær tøff nok til å ta en prat med de andre foreldrene og snakk sammen.