Ordfører Bjørn Iversen sier at han deler noe av samme frykt som grunneierne. Han lover å opprette mer dialog med grunneierne i saken, som trolig behandles i september.

– Omdisponeringene er krevende, men også arronderingene. Jeg har ventet på innspill som dette, sier Iversen. Han håpet på en løsning som gir mindre tap av landbruksareal og omdisponeringer enn forslaget nå legger opp til. I så måte deler han grunneiernes mening, men sier at det er mange hensyn å ta.

–Dagens foreslåtte ruterkryss er veldig stort, og blir eneste avkjørsel til Verdalsøra og industriparken. Hovedproblemstillingen er at dersom det skal bygges 110-sone med fire felt hele veien, så stiller det sterke krav til kurvatur og trasévalg og få avkjørsler. Jeg har tatt til orde for å vurdere 90-kilometerssone på deler av strekningen, da det vil spare mye dyrket jord og likevel gir en kraftig standard- og kapasitetsheving, sier han.

Samtidig sier han at det er umulig å vite om saken kan snus.

–Jeg ser med stor forståelse på disse uttalelsene, som jeg ikke avviser. Vi skal forholde oss til alle innspill i høringen. Vi fortsetter dialogen med grunneierne og vegvesenet, og først etter det kan jeg danne meg et bilde, sier Iversen.

958 17 640

tor.johnny.friberg@innherred.no