Grunneierlaget med et 20-talls grunneiere langs E6 mellom Rinnleiret og Fleskhus går nå sammen for å påvirke trasévalget over og forbi sine eiendommer.

Milliardprosjektet skal bygge en møtefri E6-strekning med fire felt og 110 kilometer i timen som hastighet mellom Åsen og Mære. Mellom Mule og Verdal anbefaler Statens vegvesen å gå «rett fram i svingen på dagens E6 sør for Mule, og videre til Rinnleiret med kort tunnel under Salthammar. Deretter med bru over Rinnelva og jernbanen på kommunegrensa, og videre nordover på vestsiden av jernbanen til Kjæran. Det følger dagens E6 gjennom Verdal sentrum til Verdalselva med nytt Verdalskryss sør for dagens Hamnekryss».

Dette forslaget, som nå ligger klart til endelig vedtak hos kommunene til høsten, faller ikke i god jord hos grunneierne på den aktuelle delstrekningen over kommunegrensa. De samler nå krefter for å påvirke lokalpolitikerne.

– Vi begynner nå å se omfanget og konsekvensene av E6-ombyggingen. Det er ting som ikke bare angår oss som er grunneiere og gårdbrukere langs Rinnleiret og mot Verdal, men også alle andre som bor i nærheten. Vi ønsker nå å vekke innbyggerne i Levanger og Verdal og minne politikerne på hva som skjer i månedene framover mot at de skal ta sin endelige avgjørelse, sier Håvard Røstad.

Enorm bru

Han er grunneier og gårdbruker ved Rindsem, hvor han driver gården Rindsem Nedre. I dag ligger E6 cirka 700 meter unna gården, over Rinnleiret-flata mot Vinne. Like nedenfor gårdstunet ligger jernbanen.

Dersom forslaget fra vegvesenet går gjennom i kommunestyrene, betyr det blant annet flere hundre dekar med landbruksjord og dyrka mark som omreguleres til veiformål.

Over Rindsem er det foreslått ei bru, som blant annet må krysse over jernbanen. Det liker grunneierne dårlig.

Anbefalingen fra vegvesenet betyr også en 375 meter lang bru over Rinnelva og jernbanen på kommunegrensa ved Rindsem Nedre. Det betyr nedenfor gården til Røstad, hvor brua blir liggende 25 meter høyere enn Rinnelva.

– Vi kjørte opp en drone for å måle høyden på brua, som må legge inn ekstra høyde over jernbanen for å ta hensyn til framtidig elektrifisering. Da endte vi med en høyde godt oppe på kårhuset. Det blir veldig høyt og nært på oss, og med mange søyler på grunn av kryssing av jernbanen. Dette er et ubehøvelig tap av viktig jord, sier Røstad.

Lager eget forslag

Sammen med Lise Rosvold og Karl Bernhard Hoel møter han Innherred for å vise at grunneierne vil fronte sitt eget E6-forslag i høringsrunden før høsten. Forslaget legger en ny E6-trasé fra Mule mot Fleskhus nærmere dagens E6 og ut mot Rinnleiret og Låtra i stedet for opp mot Rindsem-bakkene.

– Vi mener at det er for lite å bare levere ett forslag til trasé til politikerne. Det blir ikke nok alternativer, samtidig som at politikerne får 1.000 sider med papirer å sette seg inn i. Vårt forslag vil legge beslag på mindre landbruksareal og krever færre tapte boliger enn vegvesenets forslag. Det påvirker heller ikke verneverdige områder, sier trioen med Røstad i spiss.

De viser til at det går med 270 dekar landbruksjord mellom Hårberg og Vekta alene i vegvesenets forslag, noe som de mener er altfor mye.

Feil tid

På den nye E6-strekningen foreslår Statens vegvesen en trasé med firefelts vei, flere tunneler og en fartsgrense på 110 kilometer i timen. Forslaget vil korte ned reisetiden mellom Steinkjer og Trondheim med 14 minutter. Forslaget fra grunneierlaget skal de sende som høringsuttalelse til Verdal kommune i sommer. De mener at det er en merkelig tid å kjøre høring på en så stor sak.

–Det er et av de største reguleringsprosjektene i kommunens historie. At kommunen da legger opp til høring og forberedelse til behandling i ferietiden virker forhastet, sier Karl Berhard Hoel og minner om at vi trolig nærmer oss 2026 før nye E6 realiseres.

Trioen minner om at politikerne må ta hensyn til landbruksareal, men også skape bolyst.

– Vi har en kommune hvor fødselstallene er for lave. Når vi ser at det forsvinner hus mellom Rindsem og Fleskhus, og at den nye E6-en legges tettere på både skole og boligfelt, så påvirker det bolysten. Vi må sørge for at folk ønsker å bosette seg her, sier Karl Bernhard Hoel.

Han driver gården Myr i Verdal og sitter i kommunestyret for Senterpartiet. Det gjør at han melder seg inhabil i videre politisk behandling av saken, mens han jobber videre som privatperson og grunneier for å sikre en best mulig løsning for grunneierlagets medlemmer.

Mister en fjerdedel

Lise Rosvold er en annen av grunneierne langs strekningen. Hun frykter å miste om lag en fjerdedel av sine cirka 500 dekar med dyrka mark ved E6 helt sør i Verdal kommune, hvor hun driver gården Kjæran like ved Boby’n.

Grunneierne over kommunegrensa ønsker tunnel (i blått) før Rinnan og ny E6 (i rødt) ut mot Rinnleiret og Fætta istedet for mot Rindsem og Vekta.

Store deler av dyrkamarken ved dagens E6 omkring Vekta vil gå med til det foreslåtte nye krysset, som blir det eneste krysset i Verdal.

–Det betyr at all gjennomgangstrafikk fra og til nye E6 vil gå forbi gården min, i tillegg til at jeg helt sikkert vil miste over 100 dekar til det nye krysset, sier hun og ber politikerne spare mest mulig matjord når de skal behandle sin del av E6-saken i Verdal til høsten. Samtidig understreker hun at det ikke handler om å stanse eller forsinke E6-utbyggingen i Trøndelag.

– Vi er ikke imot en ny og moderne E6. Men vi ber om å få saken skikkelig belyst før politikerne bestemmer seg, sier hun.

Planprosjektleder Bern Arne Helberg i Statens vegvesen er for tiden på ferie, men sier i en kommentar at de håper å få vedtatte planer i Verdal og Steinkjer i løpet av året.

–Vi vil vurdere alle innspill som kommer i saken, og regner med at kommunen som planmyndighet også ønsker det, sier Helberg.

958 17 640

tor.johnny.friberg@innherred.no