Innherred skrev i går om avslaget fra Vegdirektoratet på Verdalskalks søknad om fortsatt dispensasjon for å frakte kalk med 70-tonns lastebiler fra Tromsdalen.

– Vi fikk vedtaket rett før ferien, og hadde også dialog med direktoratet før det, slik at vedtaket ikke kom veldig overraskende på oss, sier daglig leder i Verdalskalk, Geir Olav Jensen til lokalavisa.

Verdalskalk ba umiddelbart om utvidet klagefrist på grunn av ferien, noe de fikk innvilget. Men foreløpig ikke lenger enn til 1. september.

– Grundig vedtak

Innen fristen går ut må de ha bestemt seg for om de skal påklage vedtaket til Samferdselsdepartementet, slik de også gjorde i 2012 da Vegdirektoratet heller ikke ville gi dispensasjon.

– Vi må bruke tid på å vurdere om vi skal klage, sier Jensen, som selv avvikler ferie og bare har rukket å gjøre seg kjent med grunnlaget for direktoratets avslag.

– Det er en grundig gjennomgang. Det sentrale er at direktoratet ikke ønsker en uthuling av regelverket, konstaterer han.

Selv om direktoratet ser nytten av både gang- og sykkelveg, som Verdalskalk har avtalt med fylkeskommunen å være med på å betale for, og det at dispensasjon vil gi langt færre lastebiler på vegen, forholder de seg til regelverket.

Dispensasjon i 15 år

I vedtaket påpekes det også at Verdalskalk har kjørt på dispensasjon helt siden 2003, og da den siste dispensasjonen under tvil ble gitt i 2012 var det for at transportbånd skulle utredes. En utredning som først kom skikkelig igang like før dispensasjonen gikk ut.

Geir Olav Jensen ønsker ikke å konkretisere eventuelle ankepunkter på nåværende tidspunkt, men konstaterer at fylkeskommunen støtter bedriften i ønsket om å begrense antall biler på vegen med å kjøre større biler. Skal Verdalskalk kjøre bare 50-tonnsbiler vil det bety en kraftig økning i antall kalkbilpasseringer på Jamtlandsvegen.

– En ønsket næring

Ordfører Bjørn Iversen har også gjort seg sine tanker om Vegdirektoratets vedtak.

– Først av alt vil jeg si at kalkdrift er en ønsket næring i Verdal. Det er riktig å ta ut de store mineralforekomstene vi har. Så er det ingen tvil om at transportproblematikken blir mer og mer påtrengende. Jeg merker også et stemningskifte både blant privatpersoner og i næringslivet, som pådrar seg ulemper på grunn av kalktransporten, sier Iversen.

Skjønner direktoratet

Han stiller seg i utgangspunktet positiv til dispensasjon, slik fylket har gjort.

– Det vil være en fordel på grunn av at antall passeringer blir lavere. Men. Jeg leser med interesse det Vegdirektoratet skriver. Jeg skjønner veldig godt det de skriver. Når du har drevet på dispensasjon så lenge som Verdalskalk har gjort, ville det vært naturlig at utredningen av andre løsninger hadde kommet lenger enn de har gjort.

Moldulvogntog kan gå an

Geir Olav Jensen sier at løsningen som direktoratet nevner i sin saksutredning, om modulvogntog som kan kjøre lovlig med 60 tonn, er noe Verdalskalk kommer til å vurdere når de går grundigere inn i saken etter sommerferien, og skal bestemme seg for en eventuell klage og et mulig klagegrunnlag.