Vinne-beboer Tore Kårvatn tør ikke selge huset før E6-planene forbi eneboligen er avklart. Han frykter at han taper hundretusener av kroner dersom den nye europavegen legges tett inntil rneboligen i Valborgvegen 4 i Verdal. Huset ligger åpent til med landlig utsikt mot åkeren mot Baglan-Berg og Vinne. Nedenfor huset ligger E6 mot Vinne, som Statens vegvesen nå planlegger å bygge i en ny trasé i nærheten. Deres anbefaling, som behandles av Verdal kommune etter en høringsrunde i høst, kan bety at den nye E6-traseen legges bak husrekken. Dermed vil hele nabolaget ligge mellom gammel og ny E6 samt jernbanen.

–Vi har hittil ikke fått vite noe om hvordan det egentlig skal bli. Vi har ikke fått noe informasjon, men det har vært et informasjonsmøte hos kommunen for en stund siden. Jeg håper at kommunen nå gir oss mer opplysninger om hvordan framtiden vil bli for oss som blir direkte påvirket av den nye E6-planen, sier Kårvatn til Innherred.

Han antar at flere er i samme situasjon, og tror flere føler usikkerhet knyttet til hvilke hus som eventuelt kan bli revet eller ekspropiert som følge av E6-omleggingen. Nyveien er anbefalt bygd med fire felt og 110 kilometer i timen som hastighet, noe som betyr en bred og rett E6.

Flere hus må vekk

Kårvatns hus ligger utsatt til mellom dagens E6 og den foreslåtte traseen, som båndlegger arealet til framtidig veiutbygging inntil en nøyaktig plan er vedtatt og godkjent av Verdal kommune. Anbefalingen fra vegvesenet går imidlertid ut på å legge ny E6 over åkeren bak huset til Kårvatn.

–Noen av husene rundt her vil nok måtte rives når det skal komme en ny vei. Vi vet bare ikke helt hvilke hus og hvor. Jeg håper bare at vi får en rask avgjørelse, slik at vi vet hva vi skal forholde oss til i årene framover, sier han.

E6 ligger like nedenfor industriområdet til venstre i bildet, mens Kårvatns hus ligger til høyre. Jamtlandsvegen skimtes i midten av bildet.

Han legger ikke skjul på at veiplanene skaper noen utfordringer for familien, som er i tenkeboksen for å kanskje selge eneboligen. Kårvatn har vurdert å kjøpe seg leilighet i stedet, men tror det blir vanskelig å selge boligen nå.

–Vi vil jo ikke selge en bolig, som i løpet av noen år kan bli revet. Det må opplyses om det i et salgsprospekt også, og det vil påvirke interessen og prisen. Om vi sammenligner taksten fra da kommunen taksterte boligen for eiendomsskatt og taksten vi fikk nylig av en megler, så ser vi på en verdireduksjon på rundt 500.000 kroner for vårt hus. Det er et tap jeg blir nødt til å ta, dersom vi skal selge, sier Kårvatn.

Håper på utkjøp

Usikkerheten gjør også at Kårvatn ikke vil gjennomføre større renoveringer eller utbygginger på huset, i tilfelle huset forsvinner med ombyggingen av E6,. Derfor tror han at det enkleste og beste hadde vært om Statens vegvesen heller hadde kjøpt ut husene i de områdene som blir båndlagt til ny E6.

–Jeg håper egentlig at vi blir kjøpt ut. Det gir oss nok mest tilbake, og gjør at vi kan gå videre. Det verste ville vært å bli liggende mellom to trafikkerte veier og at det bygges en enorm støyskjerm inn mot huset. Jeg er ikke imot at det bygges ny E6, men for min egen del ville det vært best om den nye E6-strekningen legges lenger ned forbi dagens vei, sier han.

Han vil nå holde kontakten med grunneierlaget langs E6, hvor flere gårdbrukere i torsdagens Innherred gikk ut i avisa og varslet at de ville jobbe for å nedskalere E6-utbyggingen mellom Rinnleiret og Fleskhus for å minske tapet av matjord. I tillegg håper han at kommunen lytter til lokalbefolkningen.

–Jeg håper at kommunen kaller oss inn til et godt møte, hvor de spør oss som bor langs E6 og blir berørt om hva vi ønsker og mener. Så kan politikerne ta sine valg etter det. Jeg stiller gjerne på befaring hos meg, sier Kårvatn.

Kan bygges i 2026

Assisterende planprosjektleder Arnfinn Tangstad i Statens vegvesen sier at de har stor forståelse for at huseiere føler usikkerhet rundt slike prosesser.

–Men vi må først finne en korridor for ny E6, og så la kommunen vedta planene. Først i en reguleringsplanlegging vil grunneierne bli orientert med brev og inkludert i arbeidet, siden det er da vi har anledning til å innløse hus som blir berørt. Dessverre må huseierne derfor vente en god stund til før denne saken avklares. Det er ikke bevilget penger til E6 per i dag, og det ser per nå ut til at det blir oppstart om cirka ti år. Om vi får lov, kan vi kanskje begynne reguleringsplanlegging rundt 2021/2022, sier Tangstad og legger til:

–Vi skjønner problematikken veldig godt, og vi får mange spørsmål om innløsing av hus langs hele strekningen. Men det er langt fram i tid. Når det er sagt, er regelverket slik at huseiere som får boligen innløst skal få prisen på en tilsvarende bolig i området. Slik sett skal de ikke tape økonomisk på å bli innløst, sier han.