Hvorfor blir ikke dette tatt tak i?

Mener bobilparkering på havna i Levanger kan bidra til at flere besøkende kommer til sentrum.

Innherred talte ti skiltløse biler på parkeringsplassen. Tore Sæther synes området kunne blitt brukt til noe mer verdifullt. 

Nyheter

Det arrangeres workshop og møter hvor det blir diskutert høytflyvende planer som det stort sett ikke blir noe av. Dette jeg foreslår her, er et enkelt og rimelig tiltak som kanskje kan bidra til at litt flere tar turen innom Levanger.

Tore Sæther er opptatt av trehusbyen. I løpet av yrkeskarrieren har han vært involvert i flere prosjekter i kommunen, og kjenner således godt til hvor skoen trykker når det kommer til spørsmålet om mer aktivitet i sentrum.

Sæther ble pensjonist for to år siden, og som bobilentusiast har han derfor fått dyrke lidenskapen i enda større utstrekning.

Unik mulighet

I sommer har han og kona vært på seks ukers rundtur i Nord-Norge, og 64-åringen blir imponert over hvor bra tilbudet er for bobilturister mange steder.

Allerede for to år siden hadde Innherred en sak om Sæther, hvor han kom med den samme ideen, men uten at det har skjedd noe. Det stusser han over.

–Ja, jeg blir overrasket over at kommunen ikke ser muligheten som finnes her på parkeringsplassen ved havna. Dette er jo det beste utstillingsvinduet vi kan ha for sentrum, sier han og peker utover et blikkstille levangersund.

Det Sæther foreslo i 2016 og gjentar nå, er at deler av denne parkeringsplassen kan brukes for kortere opphold for bobiler.

- De fleste bobiler kan stå opptil fire dager uten at man trenger verker vann, strøm eller å tømme toalettet. Derfor mener jeg denne parkeringsplassen, med nærhet til sentrum, ville vært et utmerket alternativ for bobiler som kommer hit for en natt eller to.

Rimelig investering

Sæther forteller at det trenger ikke være tilbud om ekstra fasiliteter i første omgang. Det kommunen trenger å gjøre er å reservere noen plasser for bobiler, men det aller viktigste er at de sørger for god skilting ved E6 i begge retninger. I tillegg bør det markedsføres på nett.

- Bobilturistene, og kanskje spesielt de utenlandske, er flinke til å bruke nettsteder for å sjekke hvor det finnes overnattingsmuligheter, samt tømmeplasser for toalettet. Det siste finnes både på Moan, Gråmyra og Rinnleiret, så derfor er det ikke nødvendig å etablere det på havna.

Ringvirkninger

Sæther mener at et slikt tilbud vil bidra til at flere kommer til Levanger. Begge martnaene er en ting, men han tror også dette vil bidra til at flere turister vil kommer til Levanger resten av året også.

- Det sies at bobilturister legger igjen tusen kroner per døgn. Får vi 50 overnattingsdøgn her neste sommer, så vil jo det sikkert gi noen ekstra kroner til restauranter og butikker i sentrum. Uansett så vil det være en begynnelse på noe som kan utvikles videre.

Sæther nevner Kirkenes, Vadsø og Hammerfest som gode eksempler hvor ting er godt tilrettelagt. Ja, selv et lite sted som Andenes har tilrettelagt for bobilturister nærme sentrum.

Oppbevaringsplass

- Hva tror du turistene tenker når det eneste vi kan tilby er en gruslette på Rinnleiret? Se her da. Dette vil jo være levangerreklame på sitt aller beste, når du kan sitte utenfor bilen å se på det idylliske sundet en fin sommerkveld.

Sæther reagerer også på at parkeringsplassen ved havna nærmest har blitt en oppbevaringsplass for kjøretøy i ulike forfatninger.

- Jeg tror jeg talte ti uregistrerte biler før du kom. I tillegg ser du et par bilhengere og en campingvogn, som alle ser ut til å ha stått her en god stund. Det er jo ikke akkurat noe vakkert syn.

Antallet øker

Sæther forteller at bobilturismen er i stor vekst, og at stadig yngre brukere skaffer seg bobil. Derfor mener han at det er viktig at Levanger også kommer på banen.

- På meg så virker det som mange andre kommuner har skjønt at bobilturistene er en viktig målgruppe å tilrettelegge for. Jeg synes det er både leit og trist at Levanger kommune ikke har gjort noe for å bedre tilbudet. Her tror jeg det er mye ekstra inntekter å hente for en beskjeden investering.