Elias Ghebre kan glise bredt om dagen. 19-åringen har levert et solid stykke arbeid hos voksenopplæringa på Levanger og blitt belønnet med imponerende gode karakterer. Den lærevillige og nysgjerrige unggutten har som første innvandrer nå tatt en høythengende skoleplass på Teknisk Allmennfaglig-linje på Levanger videregående skole. Elias var nemlig en av de seks heldige som kom seg gjennom intervjuet og TAF-nåløyet. Dette er noe Elias er svært stolt av å ha fått til.

–Det var kjempegøy å få beskjed om at jeg hadde kommet inn. Jeg hadde vel egentlig et litt åpent sinn med tanke på søknaden, og hadde vært fornøyd om jeg ikke hadde fått plassen også. Det er tross alt bare seks plasser på TAF her på Levanger. Da jeg fikk tilbudet om plass ringte jeg og sa ja med en gang, sier han.

Nysgjerrighet ga resultat

Elias har nemlig klart kunststykket å få et karaktersnitt på svimlende 5,14. Dette med blant annet karakteren 6 i naturfag og i norsk muntlig. Dette er en sterk prestasjon av en ung mann som har bodd i Norge kun i underkant av tre år. Han mener selv at nysgjerrighet har vært hovedessensen i hans fremgang på alle arenaer.

– Jeg er nysgjerrig. Det er jeg også i fagene på skolen. Når jeg ikke forstår noe er jeg rask med å spørre, eller så prøver jeg å finne et riktig svar selv. Slik er det også med språket. Jeg spør alltid om jeg ikke forstår noe, og slik blir jeg stødig på det norske språket, forteller Elias.

I tillegg til at nysgjerrigheten hjelper Elias er også støtten fra folk i nærområdet en viktig drivkraft.

–Jeg har fått veldig mange gode kommentarer etter at jeg fikk plass på TAF, og mange er positivt overrasket over at en gutt fra Eritrea kan gjøre det så bra. Voksenopplæringa har også sagt at de er stolte av meg. Det at folk er overrasket motiverer meg veldig til å jobbe hardt videre, sier Elias.

Et godt språkøre

Elias kom fra sitt hjemland Eritrea til Oslo en junidag i 2016. Her begynte han raskt å lære seg norsk og Oslo-dialekt. Etter en periode på mottak kom han til Levanger og der møtte han plutselig en ny dialekt.

–Det var veldig rart i starten. Jeg trodde nesten at jeg hadde mistet alt jeg hadde lært om norsk språk. Det gikk likevel raskt å lære seg alle de rare ordene som brukes her i Trøndelag, men jeg prater nok ikke helt trøndersk selv enda, humrer han.

Selv om prestasjonen først og fremst kommer av personlig hardt arbeid og nysgjerrighet fra Elias sin side, er han fast bestemt på at voksenopplæringa på Levanger skal ha mye av æren for at han kunne få TAF-muligheten.

–Voksenopplæringa har vært veldig bra. Både elever og lærere har vært veldig flinke. Vi har på en måte hatt en konkurranse om å få gode karakterer og å gjøre det bra på skolen. Alle har pushet og støttet hverandre slik at alle skulle gjøre det best mulig og få et løft, forteller Elias.

Han legger til at de totalt var 25 elever i hans klasse på Levanger voksenopplæring.

– Alle elevene i klassen var fra forskjellige land rundt om i verden, og aldersspennet var vel fra 17 til 25. Spennet i alder og nasjonalitet var egentlig bra. Vi ble til slutt som brødre og søstre. Med tanke på læringen var det bare positivt at folk kom fra land med forskjellige kulturer, sier Elias.

Ser lyst på utfordringer

Nå har Elias tråkket sine første skritt på Levanger videregående skole som en av seks nye TAF-elever. Den nye tilværelsen har Elias stor tro på vil gi ny giv.

–Det å begynne på TAF blir spennende. Vi er bare seks stykker i klassen, så det blir jo noe nytt. Jeg tror nok vi kan få et enda tettere bånd oss elevene imellom. Vi skal jo tross alt tilbringe mesteparten av tiden sammen. Det at det kommer fem andre med like gode karakterer som meg kan vel gjøre at jeg tvinges til å lære enda fortere, og også bli enda bedre i språket for å kunne diskutere, sier Elias.

Det at Elias vil være noen år eldre enn de andre i klassen ser han ikke som en ulempe, men heller en fordel.

– Jeg er jo for så vidt godt kjent med å gå i en klasse med aldersspenn, så det blir nok bare bra. Jeg har jo også opplevd mye som gjør at jeg føler meg sterk. Det å flytte fra Afrika til Norge gjør at jeg har med meg masse erfaring fra flere vanskelige situasjoner. Dette gjør meg i stand til å møte nye utfordringer på en god måte. Jeg er også blitt flink til å ta vare på de rundt meg, forteller Elias.

Elias bodde nemlig tidligere i Deki'Shihay i Eritrea. Her var skolen noe helt annet enn det han har opplevd i Norge.

– Det er stor forskjell på skolehverdagen i Eritrea og Norge. I Eritrea er det mye mer opp til læreren å sørge for at elevene lærer. Det er heller ikke internett, noe som gjør at læreren er nødt til å bruke mye mer tid på å forklare teorier og begrep. Her i Norge er det heldigvis større mulighet til å utforske og være nysgjerrig. Man kan vel faktisk lære helt uten en lærer her, føler jeg. Det er også enklere å diskutere og finne ut ting i fellesskap. Jeg liker den norske skolen, sier Elias.

Elias mener at det å hilse på nye folk og være sosial har vært viktig for hans utvikling i Norge.

Det sosiale er viktig

Fellesskap og sosialt liv er nemlig ifølge Elias en viktig faktor for at han trives og fungerer så godt i sitt nye hjemland og sin nye by.

– Jeg måtte utfordre meg selv litt når jeg kom hit til Levanger. Jeg er en veldig sosial person, og liker å prate med folk. Dette gjør også at jeg lærer språket raskere. Det er gjennom helt vanlige samtaler med folk at jeg lærer meg hvordan man kan bruke ord og uttrykk på norsk. På min jobb i kafé lærer jeg meg også mye nytt om kultur og språk på en annen arena enn vanlig. I tillegg til at jeg jobber litt som tolk for Leira mottak, sier Elias.

Elias har i løpet av årene fått en kjærlighet for Levanger som hjemby.

– Jeg liker alle folkene jeg møter i byen. Det er et veldig sosialt og vennlig folk. Levanger har alle tilbudene som trengs, og størrelsen på byen er helt perfekt. Jeg mangler rett og slett ingenting her, sier Elias.

Fire år på TAF tror Elias at vil gå som en vind, men planen videre er allerede spikret.

– Jeg har plan om å studere enda mer etter jeg er ferdig på TAF. Målet mitt er å bli ingeniør. Dette gir TAF meg en unik mulighet til. Gjennom samspillet mellom teori og praksis vil vi nok stå veldig godt rustet til å gå videre for å bli ingeniører og mye annet. Det blir spennende å gå i lære hos Kværner på Verdal også, sier Elias

Selv om han nå går inn i en tøff hverdag på TAF skal Elias fortsette med å ha mange baller i luften både som kaféarbeider og tolk.

– Det er gjennom å utfordre meg selv at jeg blir bedre. Når man er ung er det vanskelig å sitte i ro og være usosial, i alle fall for meg, humrer Elias.