Da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) klippet snora for fem kilometer nyrenovert E6 mellom Ronglan og Vassmarka i Åsen trakk han paralleller til Vestfold.

–Jeg har svigerfamilie i Vestfold. Selv Tønsberg var veldig langt vekk fra Oslo når du måtte stå i kø gjennom Holmestrand dag inn og dag ut for å komme deg videre. I dag freser du av gårde i 110, og det er ingen kø. Plutselig tenker du annerledes for næringslivet, sa han.

Og skyndet seg tilbake til det nylig sammenslåtte Trøndelag igjen.

Betyr mye mentalt

– Det samme jeg dere vil oppleve også her, etter hvert som dere skrider fram. Samarbeidsånden vil bli enda større og gi bedre resultat for næringslivet og regionen etter hvert som det kommer flere nye vegåpninger som reduserer reisetiden, poengterte han.

Ketil Solvik-Olsen var glad for å kunne åpne en strekning hvor ingen har snakket om bompenger. Foto: Roger M. Svendsen

–Veiene er den fysiske faktoren, men jeg tror det mentale vil bety mye for hvordan en styrker næringslivsklyngene, tilføyde Ketil Solvik-Olsen.

Større rolle

Næringslivsvirksomheten sto sentralt også da ordfører Robert Svarva grep mikrofonen.

–Så vidt jeg kan se, vil Vassmarka bli det eneste nye krysset på ny E6 mellom Trondheim og Steinkjer hvor det vil være mulig å utvikle næring rundt krysset uten å komme i konflikt med jordvernet. Derfor kjører vi som kommune en regulerings- og samhandlingsprosess med vegbygger for å få til en best mulig løsning både for vegen og næringslivet som ønsker å etablere seg her, kommenterte han. Og uttrykte glede over at regjeringen satser på samferdsel.

–Vi på Innherred vil om noen år få en mye større regional rolle i lag med Trondheim. Som følge av kortere og tryggere reiseavstand, på vei, og forhåpentligvis elektrifisert jernbane på hele strekningen Steinkjer-Trondheim.

Billigere enn beregnet

Det var satt av 212 millioner kroner til prosjektet. Prislappen ble altså mindre enn det.

–Det er godt å melde om et prosjekt som bikker rette vegen økonomisk. Den største reduksjon må tilskrives skarp entreprenørkonkurranse. En konkurranse som Fiborg & Sellæg Maskin halte i land med god margin. Selskapet har levert til rett tid, med god kvalitet og uten skade med fravær, roste byggeleder Gunleik Hoffmann i Statens vegvesen under den offisielle åpningen.

Byggeleder Gunleik Hoffmann i Statens vegvesen sier den nye E6 mellom Vassmarka og Ronglan har blitt sikrere. Foto: Roger M. Svendsen

Kvikkleire ved Nessvatnet

Han ga honnør også til lokalbefolkning og trafikanter som har vært tålmodige under anleggsperioden. E6 på dette stedet har en gjennomsnittlig trafikk på over 8000 kjøretøy i døgnet.

Når en oppgradert E6-trasé forlenges videre nordover en gang i framtida, er det sannsynlig at strekningen langs Nessvatnet blir som i dag. Kvikkleire-grunnforholdene er mye av årsaken til at det ikke er mer enn to felt langs vannet. Her er det også lagt på såkalt lettfylling, rett og slett for å gjøre vegen så lett som mulig.

Betongbjelkene på Hammermarka bru er 36 meter lange, og veier 40 tonn per stykk. Disse er laget i Verdal

Mer trafikksikker

Vassmarka-Ronglan er en del av nullvisjonsstrekningen mellom Kvithamar og Mule, en visjon etablert av fylkets trafikksikkerhetsutvalg i 2005.

–Dette prosjektet er et trafikksikkerhetstiltak hvor hovedoppgaven har vært å lage midtdeler, gjøre sideterrenget tryggere med slakere skråninger eller rekkverk. Gatelys bidrar også til sikkerheten. Altså sikrere veg i med tanke nullvisjonen vår. Bit for bit, fra Mulekrysset og hit, forklarte Gunleik Hoffmann som underveis i anleggsperioden til tider har vært noe spent. Ikke minst når de har fyrt opp dynamitten.

- Det har vært cirka 100 sprengninger. Alle ganske nærme E6, jernbane eller hus. Jeg vil si det til tider har vært i overkant spennende. Entreprenøren har mye jobb med hver salve, hvilket innebærer stenging av vei, evakuering av beboere, jernbanevakter til å overvåke jernbanesporet og oppryddingsberedskap. Vi har hatt noen uønskede hendelser med sprenging, men heldigvis ikke med personskader, meddelte byggelederen.

Bedre E6 langs Nessvatnet. Foto: Jørgen Hjelmsøy/Ufo2

2030

Onsdag var det nyetablerte grunneierlaget for ny E6 i Skogn og Levanger på befaring sammen med medlemmene i plan- og utviklingskomiteen. Nye traseer og jordvern sto sentralt på diskusjonskartet. Samtidig er også høringsfristen for E6 fra Åsen til Mære utsatt fra 24. august til 1. oktober. Bakgrunnen er at saken har et såpass komplekst planmateriale.

Samtidig ligger denne delen av E6-byggingen ennå en del år fram i tid. Uten at samferdselsministeren på sin side vil sette noen dato for byggestart.

–Jeg er veldig for at vi skal bli litt mindre opptatt av å sette dato på alt mulig, så skal vi la fagfolkene få lov til å jobbe. Men hvis vi spoler ti år fram i tid, eller si 2030, så er det en helt annen reisehverdag på veldig mye av reisestrekningen mellom Trondheim og Steinkjer, kommenterer han.

Men føyer også til:

– Da jeg kjørte her i 2014, da var hele E6-strekningen noe en ønsket seg, men som det ikke var veldig konkrete planer for. Når Sør-Trøndelag var i departementet hos oss samme år og pekte på E6 sørover, hadde de regnet ut fra den daværende Nasjonal transportplan at en ville være ferdig en gang etter 2032. Først da skulle en begynne nordover fra Trondheim.

I utgangspunktet skulle en altså ikke begynne å bygge ny E6 på noe av dette før en gang etter 2032. Når vi i stedet blir ferdige sannsynligvis i 2027, ligger man ganske mye foran skjema.