– Med dagens trafikktall til grunn, vil ny E6 bygges for 30 prosent av trafikken. De fleste kjøretøyene vil fortsatt benytte lokalvegene, sier Fikse. Han sier tallet er hentet fra utredningen til Statens vegvesen, hvor det går fram at nettopp 30 prosent av dagens E6-trafikk er gjennomgangstrafikk.

Store omkjøringer

– Dersom vi bare får ei avkjøring, blir det skape så store omkjøringer at det meste av lokaltrafikken vil fortsette på dagens E6.

I helga hadde han besøk av blant andre partikollega og nestleder i Senterpartiet Ola Borten Moe. Sammen med flere av de berørte grunneierne, kikket han nærmere på de foreslåtte, og ikke minst vegvesenets anbefalte, E6-trasé gjennom kommunen.

Håvard Røstad og Ola Borten Moe bruker kartet til å se på ulike forslag til ny E6. Foto: Håkon Pallin Kjeldsen

Godt med drahjelp

Mye av bakgrunnen for møtet handler om å gjøre E6-følgene kjent for egen partiledelse, og kanskje også hente noe drahjelp fra sentralt hold.

–For Senterpartiet er det viktig å løfte denne saken i partiet og sette partiledelsen inn i konsekvensene forslaget fra Statens vegvesen har for lokalsamfunnet, sier han.

Lokal enighet

Lavere fart

– Hvis de ikke får styrt nok trafikk inn på ny E6, ser jeg ikke bort fra at det kan komme forslag på bompengeinnkreving også på dagens E6. Nettopp for å finansiere nybyggingen. Det har skjedd andre steder, og det er grunn til å frykte det også her, tilføyer Pål Sverre Fikse. Han mener det i Verdal er politisk enighet om å få fram en alternativ trase som ivaretar både matjord, boliger og avkjøring på bedre måter enn vegvesenets anbefalte forslag.

Slik det er nå, er forventningen om fire felt og fartsgrense på opptil 110 kilometer i timen det som legger forutsetningene.

–Alle forstår at en veg uansett vil gi store konsekvenser, men det er ikke sikkert vi trenger fire felt og 110 km/t. Ved lavere vil kurvaturen også se annerledes ut. Hva om vi forbi tettstedet heller tar utgangspunkt i en veksel mellom tre og fire felt? For slik det er nå, ligger det an til å bygge veldig mye veg for alle som bare skal passere.

To kryss

Statens vegvesen har hatt en tidsplan med en forventning om kommunale vedtak i løpet av året.