Magneten har bedre utvikling enn mange andre store kjøpesenter

Nærmer seg en milliard i omsetning.

Senterleder Lars Heirsaunet kan glede seg over omsetningsøkning på 2,2 prosent i fjor.  Foto: Erlend Aune, Innherred arkiv

Nyheter

Nå mangler det fortsatt nesten hundre millioner på det, men Magneten økte omsetningen fra 886 millioner kroner i 2017 til 907 millioner kroner i 2018 ifølge Finansavisens artikkel før helgen.

Ingen god handlesommer

Der er innfallsvinkelen at kjøpesentrene taper terreng. Bakgrunnen er at vekten i omsetning blant de 60 største kjøpesentrene var den laveste på tjue år. Totalt hadde de en omsetningsvekst på én prosent.

– Veksten i privat konsum er på 2,5 til 3 prosent, og da taper kjøpesentrene terreng, konkluderer professor i innovasjon ved BI, Peder Inge Furseth.

Tredje kvartal hadde svakest utvikling i landet, og en sterkt medvirkende årsak til det var den svært varme sommeren.

Smånytt fra næringslivet

Sommeren i fjor var altfor god - butikk ved Magneten meldte oppbud etter nyttår

Takker for elleve lærerike år.

Økningen på Magneten tilsvarer 2,2 prosent, noe som tilsier at senteret holder stand opp mot prisveksten.

Større enn Sirkus Shopping

De som gjorde det best sammenliknet med året før var Fornebu S med 10,9 prosent økning, M44 på Bryne med 8,5 prosent (under ombygging) Oslo S Shopping med 8,2 prosent, Bydel Aker Bygge med 7,5 prosent og Jessheim storsenter med 7,0 prosent (har utvidet senteret).

Linn Kari blir sjef for den nye butikken i første etasje på Magneten

Både barn og ungdom, og sikkert noen foreldre, kan glede seg til våren.

Magnetens utvikling betyr blant annet at de har gått forbi Sirkus Shopping i Trondheim (der hvor gamle KBS lå). Amfi Steinkjer er fortsatt det klart største senteret her i distriktet med nesten 1,5 milliarder i omsetning, men bare 0,7 prosent økning (10 millioner kroner) i fjor. Størst i Midt-Norge er City Lade med knappe 2,1 milliarder kroner i omsetning, og de er med det landets 11. største senter. Magneten er nummer 50 på lista.