Turen opp hit er lagt om i år

Men det er ikke noe mindre fint av den grunn.

På turen til Kvindfjellet har du mulighet til å få med deg to av de 40 kjentmannspostene i Verdal. Foto: Ann Sissel Vehus.   Foto: Ann Sissel Vehus

Nyheter

Hvordan finner du veien til Kvindfjellet? Kjør Jamtlandveien fv 72 til Lysthaugen, sving til høyre ved stort skilt Kvindfjellet/Bjørkvatnet. Ta første til høyre og så venstre mot Lavamoen. Det er stor parkeringsplass ved det nye ubebygde byggefeltet. Infotavle ved start.

Rutebeskrivelse: Turen til Kvindfjellet og Bjørkvatnet er lagt om i år, så følg skilting og rødmerking. Turen til Kvindfjellet er lagt opp som en rundtur. Du starter å gå mot Bjørkvatnet. Turen går på først litt på vei, så går det lett oppover på sti. I de våte partiene opp til Bjørkvatnet er det lagt ut klopper.

Det er mulig å gå bortom Kjentmannsposten Bjørkvatnet, en avstikker på 400 meter tur/retur. Stien mot toppen er bratt og ofte litt våt. Når du kommer på toppen, blir du belønnet med en fantastisk utsikt i alle retninger.

Neste år kan du gå tørrskodd her

Leggingen av klopper i populært turterreng er igang.

Du ser blant annet mot Verdalsøra, Trondheimfjorden, Leksdalfjellene, Hærvola, Ramsåsen, Storhavren og Hermannssnasa. Nedturen er nymerket og går nordøst om Gryta, Vasshaugen og Kjinnkjæråsen og ned til Lavamoen. Siste del følger gammel sti og kjerrevei.

På turen til Kvindfjellet har du mulighet til å få med deg to av de 40 Kjentmannspostene i Verdal. Ved Bjørvatnet er det fint å raste da det ofte er lunt nede ved vannet. En dukkert en varm sommerdag er et fint avbrekk på turen opp eller ned fra Kvindfjellet. Fiskestanga kan gjerne bli med på turen. I bærsesongen er det mulig å plukke molte, blåbær og tyttebær. Når turen er lagt opp som en rundtur, er et mange muligheter. Kvindfjellet inngikk i det gamle varslingssystemt med varder og vardebrenning. 18. mai hvert år har Ness IL markering i forbindelse med Verdalsraset.

Godt å våttå om Kvindfjellet

458 m.o.h.

7,3 km tur/retur

Middels krevende tur

Kjentmannmerkepost i Verdal

Fantasisk utsikt i alle retninger

Nymerket tur i år

Klopplagt i våte partier opp til Bjørkvatnet.