Nettsalget av erotiske artikler har økt mye under koronaen - trøndere over snittet interessert

Nettsalget av erotiske artikler som sexleketøy, oljer og erotiske klær har økt i år.  Foto: Klarna

Nyheter

– Det er helt åpenbart at nedstengingen i forbindelse med koronapandemien har ført til at salg av alle former for underholdning og lek i hjemmet har økt. Det er derfor ikke unaturlig at salget av erotiske artikler flere ganger i denne perioden har toppet våre oversikter over kategoriene med høyest vekst, sier markedsdirektør i betalingstjenesten Klarna, Thomas Elvestad, i en pressemelding.

Statistikken er hentet fra handelen i de butikkene som selger erotiske produkter blant Klarnas mer enn 7100 norske nettbutikker fra 1. april til 31. oktober i år, og sammenlignet med samme periode i fjor. Mellom en tredjedel og halvparten av alt nettsalg i Norge går gjennom Klarnas betalings- og shoppingløsninger, ifølge Klarna.

Følg MN24 på Linkedin

Unge kvinner handler mer enn menn

På fylkesnivå er det innbyggerne i Vestfold og Telemark som har handlet mest erotiske artikler per innbygger. Der har de brukt hele 30 prosent mer enn landsgjennomsnittet på sexleketøy, oljer og erotiske klær. Blant Norges 10 største kommuner er det Drammen som topper listen. Her har de per innbygger brukt hele 20 prosent mer enn landsgjennomsnittet. Deretter følger Fredrikstad (8 prosent over gjennomsnittet).

Ifølge indeksen over fylkene i Norge (se hele under) så er trønderne også over snittet shoppinginteresserte, men noe lavere enn de i Vestfold og Telemark. Trøndelag handlet to prosent mer enn snittet, og selv om det er lavere enn noen, så slår trønderne (også) der vestlendingene, som havnet to prosent under snittet.

– Vi har også sett en klar tendens til at kvinner i langt større grad enn tidligere handler innenfor denne kategorien. Bare i løpet av det siste året har deres andel av totalsalget økt med hele syv prosentpoeng, til 46 prosent. Blant de under 35 år står kvinner allerede for de fleste kjøpene. Så selv om menn fremdeles står for over 54 prosent av det totale volumet i kategorien, har veksten blant kvinner, spesielt i de yngre aldersgruppene, vært signifikant, sier Elvestad i pressemeldingen.

Følg MN24 på Facebook

1 av 10 har handlet på nett i år

I en undersøkelse Klarna har gjennomført blant mer enn 1000 nordmenn, oppgir en av ti som har netthandlet i år at de også har kjøpt erotiske artikler. Fem prosent av de som skal handle sier også at de planlegger innkjøp innenfor denne kategorien i forbindelse med Black Friday-uken.

– Vi har hatt en kraftig omsetningsvekst, opptil 150 prosent i enkeltmåneder, siden pandemien traff oss. Dette har skjedd før jul, som er vår høysesong, har startet. For oss er Singles Day nesten like viktig som Black Friday, sier presseansvarlig i Nytelse.no, Maria K. Ebbestad, i pressemeldingen.

Hos dem har økningen vært størst på produkter som retter seg mot par og kvinner.

– Womanizer er det produktet som har hatt absolutt størst økning, sammen med parvibratorer som også har økt kraftig. For menn er det Arcwave som har vært svært populært den siste tiden, sier Ebbestad.

De som har kjøpt flest erotiske artikler de siste syv månedene er mellom 18 og 35 år. Ifølge Klarnas statistikk er de mest populære tidspunktene å handle erotikk på mellom klokken 20 og 21 på søndag kveld.

Den såkalte shoppingindeksen viser at vestfoldinger og telemarkinger handler mest, men at trønderne også er over landsgjennomsnittet ivrige på å kjøpe slike produkter. De som handler forholdsvis minst sånt er folk fra Agder og Oslo.