Torsdag skriver det nasjonale veiutbyggingsselskapet Nye Veier at de beholder prioriteringslisten for E6-utbyggingene. Det betyr at E6 Trøndelag bygges ut med strekningen Ranheim-Åsen først. Status for strekningen er ifølge torsdagens pressemelding som følger:

– I utbyggingsprosjektet E6 Ranheim - Åsen skal det totalt bygges 55 kilometer firefelts motorvei. Utbyggingsprosjektet er todelt: E6 Ranheim – Værnes på 23 km, hvor reguleringsplanene er vedtatt, og E6 Kvithammar – Åsen på 22 km, hvor kommunedelplan er vedtatt. Det pågår arbeid med å øke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten for strekningen, både ved å redusere kostnadene og å øke nytten.

Trøndelagspakke

Nye Veier har i oppdrag å planlegge, bygge ut, drifte og vedlikeholde en portefølje med 530 km riksvei, primært bestående av firefelts motorvei langs Norges stamveinett. Nye Veier har delt utbyggingsporteføljen i fire utbyggingsområder: E6 Trøndelag, E6 Mjøsregionen, E18 Sør-Østlandet og E39 Sør-Vestlandet. Disse skal planlegges og bygges ut på maksimalt 20 år.

Nye Veiers oppgave er å bidra til helhetlig og sammenhengende utbygging av trafikksikre riksveier, større kostnadseffektivitet, økt samfunnsøkonomisk lønnsomhet og styrking og utvidelse av bo- og arbeidsmarkedsregioner.

Bompenger

Den første utbyggingskontrakten, for E18 Tvedestrand – Arendal er tildelt. Stortinget har allerede besluttet bompengefinansiering på samtlige utbyggingsprosjekter som igangsettes.

– Gode lokale planprosesser og tidlig involvering av de som skal prosjektere og gjennomføre utbyggingsarbeidet, muliggjør raskere utbyggingsarbeid til lavere kostnad. Vår gjennomføringsmodell, med tidlig involvering av tekniske rådgivere og entreprenør, gir høyere nytte for samfunnet. Når vi bygger ut veier raskere, får vi den trafikksikkerhetsmessige gevinsten tidligere, forklarer Dahl Hovland.