Allerede i 2009 regnet innbyggerne i Forbregd Lein med at det skulle bli gatelys langs gang- og sykkelvegen mellom Lein og Valum, som er skoleveg for mange elever ved Stiklestad skole.

– Det var sånn vi forstod det ja, sier nestleder i Forbregd Lein velforening, Tore Ness.

Fikk 800.000 som de ikke brukte

Kommunen fikk nemlig nesten 800.000 kroner i tilsagn fra fylkets trafikksikkerhetsutvalg, som skulle dekke halvparten av kostnadene med oppsettingen. Men i tur og orden ble det søkt om utsettelse av gjennomføringen hvert år etterpå, helt til fylket trakk tilbake hele tilsagnet i fjor.

– Det at de aldri har benyttet disse midlene har også gjort at kommunen ikke har fått tilskudd til andre trafikksikkerhetstiltak. Dermed har sendrektigheten ikke bare gått ut over oss heller, sier Ness.

Prøver nytt spleiselag

Til tross for at vegbelysning Valum - Lein har stått øverst på prioriteringslista for fylkesveger i trafikksikkerhetsplanen for Verdal kommune 2012 - 2015, blir det i hvert fall ingen bygging denne vinteren heller.

– Vi håper nå at vi kanskje kan få til en liknende løsning som på Ringveg Nord, der vi har gjort en avtale med Statens Vegvesen om at de betaler oppsettingen av gatelysene, mens vi betaler drift og vedlikehold, sier leder for teknisk drift i Verdal kommune, Bård Kotheim.

Han var i plan- og samfunnskomitémøtet tirsdag for å svare på et spørsmål fra Senterpartiets Vigdis Haldorsen om fremdriften i saken. Dit kom også Tore Ness, som fortsatte diskusjonen med den tekniske sjefen på gangen etterpå.

– Beboerne langs Ringveg Nord har mast mye på vegvesenet om gatelys, og det er bare bra hvis folk i Forbregd Lein maser litt også, slik at vi kan få til en liknende avtale der, sier Kotheim.

– Somlet vekk god avtale

Tore Ness og resten av velforeningen i Forbregd Lein synes imidlertid kommunen har somlet vekk muligheten til å få fylket med på en god avtale.

– Kommunen fikk jo tilsagn om 800.000 kroner, men fylket har altså trukket det tilbake fordi kommunen aldri kom igang, konstaterer nestlederen i velforeningen.

Deres kamp for gatelys støttes også av rektor Joar Eklo ved Stiklestad skole, som i en epostveksling mellom velforeningen og teknisk etat er koblet på saken.

– Vi får tilbakemelding fra mange foresatte om at elevene ikke tør gå nå som det er mørkt. Jeg skjønner de godt. Vi vil at flere skal gå til skolen, fordi det både øker den fysiske aktiviteten og hindrer farlige trafikksituasjoner ved skolen, hvor det er lite plass, påpeker rektoren.

La ansvaret på vegvesenet og fylket

I mailvekslingen går det ellers frem at kommunen i fjor høst forklarte utsettelsene med at vegvesenet krevde lysmastene på motsatt side av bilvegen. Kommunen følte det ikke som sitt ansvar å betale lys som i hovedsak lyste opp bilvegen og ikke gangvegen.

I fjor høst ble også driftsansvaret for gang- og sykkelveger endret. Fylket overtok da ansvaret for den kommunalt anlagte gang- og sykkelvegen mellom Lein og Valum.

– Forandrer ingenting

Argumentasjonen overbeviser imidlertid ikke Tore Ness:

– I våre samtaler med vegvesenet har de slett ikke vært avvisende til å se på muligheten for å plassere lysmastene ved gang- og sykkelvegen. Det endrede driftsansvaret forandrer heller ingenting på sakens realiteter. Vegvesenet ville uansett ikke hatt noe ansvar for drift og vedlikehold av gatelysene hvis de hadde vært satt opp før i fjor høst, slik de burde vært, påpeker velforeningsnestlederen.