Grunneierlaget ny E6 Ronglan-Rinnan inviterte onsdag medlemmene i plan- og utviklingskomiteen (PUK) i Levanger med på befaring i områdene for foreslåtte E6-traseer i kommunen.

Matjord og jordvern står ikke overraskende fram som det viktigste utgangspunktet for det nye grunneierlaget.

–Vi fester lit til at dere som politikere er tøffe i oppgaven dere har foran dere. Vi kommer til å presse på for at Levanger skal kunne miste minst mulig matjord, og at gårdene i størst mulig grad fortsatt skal være drivverdige, skriver grunneierlaget i et notat til PUK-medlemmene, og lover samtidig at grunneierne kommer tilbake i høringsuttalelsen.

Godt fornøyd

Håvard Jermstad, sekretær i Grunneierlaget ny E6, peker på at det fortsatt er mange ubesvarte spørsmål. Samtidig er han godt fornøyd med befaringen sist uke.

–Den var nyttig. Vi fikk gode tilbakemeldinger. Flere ga uttrykk for at de syntes det var bra å se det «live», forteller han. Grunneierne hadde på forhånd kjørt ut rundballer, og satt ut andre merker, blant annet for å visualisere størrelse og bredde på kommende E6.

–Samtidig synes vi det er vanskelig å se for oss dimensjonene, både under byggeperioden og etterpå. Erfaringene fra utbyggingen på Melhus, tilsier at vi i alle fall må være på vakt, og nærmest gjøre en daglig jobb for å passe på egen jord, sier Håvard Jermstad.

Stor oppgave

Også politikerne har en formidabel oppgave, påpeker han.

–Det er ikke godt å vite hva som blir utfallet. Jeg synes fortsatt det er mye som er mangelfullt fra vegvesenets side. Ikke minst når det gjelder tilførselsveger, kryss og trafikkflyt. Mye er uavklart.

Håvard Jermstad er for eksempel redd det bygges for få kryss, men at de til gjengjeld blir svære, slik at lokalbefolkningen avstår fra å bruke E6 mellom Skogn og Levanger.

–Hvis vi frå flere kryss, vil det ikke være behov for så store kryss. Det er uhensiktsmessig at det bare bygges et stort kryss ved Hotran og et stort kryss i Levanger.

PUK-medlemmer på E6-befaring sammen med gårdbrukerne. Foto: Håvard Jermstad

Den beste jorda

I notatet som bøndene redegjorde overfor politikerne, peker de på følgende:

Som aktive bønder er vi opptatt av å bevare og videreutvikle våre gårder og virksomheter. Vi legger stor vekt på:

Jordvern, i et kort og langt perspektiv. Og med tørke i 2018 vil kanskje dette bli enda viktigere når denne planen fra Statens vegvesen går gjennom kanskje den beste jorda i Trøndelag.

Landbruk i endring, sterk utvikling og rasjonalisering som krever bruk av store maskiner. Små teiger blir marginalisert, og går ut av drift.

Miljø og mangfold. Forurensing inkluderer også støy og svevestøv. Veisalting får større miljømessig fokus. Begrensninger på utnyttelse av jord som ligger tett inntil hovedveier til sensitive vekster som for eksempel forskjellige typer grønnsaker.

Tilgjengelighet og muligheter for kryssing av ny EG. Mange som blir berørt, vil får jordene avskåret, og endret arrondering. Muligheter for kryssing vil bli begrenset. Stor usikkerhet rundt dette punktet.

Ryddighet og ansvarlighet i anleggsfasen. Midlertidig båndlegging er ofte undervurdert.

Jomfruelig matjord er en unik ressurs. Erfaringer viser at mange sliter med skader fra anleggstrafikk i 15 til 30 år etter anleggsslutt.

At det vil oppstå økt press på arealer rundt de store kryssene for videre utbygging. Hvor enn man reiser i verden, skjer ekspansjon av nærings- og servicevirksomheter i umiddelbar nærhet av de store kryssene.

Aksel Stokke er leder i det nye grunneierlaget for E6 Ronglan-Rinnan.