Det er noe helt eget med martnastiden. Det blir en helt egen stemning i gatene, og folk smiler fra øre til øre.

På åpningsdagen av Levangermartnan ble det fort stappfullt i gatene av både handel og annen aktivitet for både store og små.

Barna omfavnet tivoliet

Jonas Vestrum og Lilli Svendsli hadde som vanlig tatt turen til tivoliet. Som erfarne tivoligjester var de ikke redde for å ta plass i de største karusellene.

–Vi var her tidlig i dag, så dette ble vår andre karuselltur, forteller guttene etter å nettopp ha gjennomført en tur i en av de største attraksjonene.

De legger til at de egentlig ikke er spesielt redde for karuseller i det hele tatt.

–Når man har kjørt mye før blir man ikke redd. Det er faktisk karusellene som er det aller morsomste med martna!, slås det fast fra Jonas.

Laura, Emilia på 3 år og Linus på 7 år hadde også gått rett ned til tivoliet. De var godt fornøyde med fangsten i tivoliets fiskedam.

–Det er tivoliet som er morsomst, sier Linus.

Søsteren var også svært fornøyd med bamsefangsten, men kanskje aller mest for posen bamsen lå i.

–Det er en pose med Elsa-prinsessa på, sier Emilia stolt.

Populær Ytterøy-nyhet

I år hadde Ytterøy mønstret et stort antall bedrifter til sin helt egen martnasgate.

Dette var en meget populær gate for det store antallet martnasgjester, deriblant Åse og Leidulf Winje som hadde tatt turen fra sitt sommerhus på Ytterøy.

– Vi er opprinnelig fra Ytterøy, men er bosatt på Malvik. Som regel bruker vi ikke å være på martna, men når denne gata ble annonsert måtte vi bare ta turen, forteller Leidulf.

De var begge to mektig imponert over Ytterøy sin martnasgate.

–Ytterøyningene har lagt ned en voldsom innsats i sin egen martnasgate i år! Dette gjenspeiler ytterøyningene som samfunn. De er ikke så mange, men de som bor der er driftige folk, mener Åse.

I Ytterøygata kunne man finne alt fra lokalmat til lokalproduserte gjenstander og hjelpemidler. En av tilbyderne var Erik «Treskalle» Thomassen. Han viste velvillig frem sine kreative produkt.

–Jeg selger blant annet et barskap kamuflert som fuglekasse. Noen som kjøpte denne fuglekassen tidligere hadde faktisk oppdaget fugl som hadde bosatt seg i kassen når de skulle fylle på innholdet, det var jo litt morsomt, forteller Thomassen.

Han forteller at produktene er mer hobby enn en business.

–Jeg må jo ha noe å gjøre jeg også. Det blir produsert alt mulig, både stoler og myggklaskere, humrer Thomassen.

Lokalt lag med kreativ idè

Det er ikke bare bedrifter som tjener godt på martna. Lokale lag og foreninger møter opp i hopetall med sine boder, enten med loddsalg eller salg av andre produkter. Nessegutten Sportsklubb hadde derimot valgt en litt annen metode for å få samlet inn gode penger til klubbkassen, nemlig ved å stille opp som levende blinker.

–Vi gjør jo egentlig dette fordi det er artig, men også for å samle inn penger til klubben vår, forteller Sofie Norum, Leena Radwan og Laura Winn.

Selv om jentene syntes oppgaven som levende blinker var gøy hadde de ønsket seg litt høyere temperatur, både i lufta og i vannet.

–Det var deilig å få seg et bad på starten av dagen, men etter hvert ble det litt kaldt. Vi får håpe at vi ikke blir syke av dette da, humrer Nessegutten-jentene.

Det var ifølge jentene flere som hadde truffet blinken og gitt jentene et bad i stampen, men det gjorde jentene ingenting.

–Vi ofrer oss for klubben, sier Leena med et smil

Med så mange besøkende allerede de første timene av martnan gikk lederen av Levanger Næringsforum, Svein Kvarving rundt som et eneste stort glis på martnasområdet.

- Vi har tro på et rekordår!

–Dette er en knallbra start! Nå har den travle tiden roet seg litt for min del også, nå er det bare å sørge for at gjennomføringen går knirkefritt. Vi har tro på et rekordår!, sier Kvarving.

Han var kjempefornøyd når han så at nyvinningen Ytterøy-gata hadde blitt en publikumsmagnet.

–Vi er skikkelig stolte av at ytterøyningene fikk til et slikt kjempekonsept, nå vil vi utfordre andre steder i kommunen til å prøve det samme neste år, kanskje vi får en egen gate for Ekne og Skogn også, sier Kvarving.

Kvarving er fornøyd med årets sammensetning av utstillere, og mener at Levangermartnan leverer et bredt utvalg for alle aldre.

–Vi tar også sikte på 4000 tilskuere under lørdagens torgfest, sier en offensiv Kvarving.