Tirsdag er det åpning av aller siste bit av den totalt fem kilometer lange nye E6-strekningen fra Åsen til Ronglan.

E6 har blitt en topp moderne veg med god standard, forbikjøringsfelt, veglys og 90 km/t fartsgrense. Prosjektet er ferdig innenfor tidsrammen som ble skissert, og billigere enn budsjettert.

Det kunne Statens vegvesen i Trøndelag melde på sine nettsider før helgen.

Nullvisjonsstrekning

Fagbladet Våre veger omtaler også fullføringen av vegprosjektet i sin siste utgivelse.

– Å øke trafikksikkerheten var utgangspunktet for denne ombyggingen av E6. Rett etter årtusenskiftet ble deler av E6 mellom Stjørdal og Verdal pekt ut til å bli en såkalt nullvisjonsstrekning, der vegvesenet fylket og kommunene gikk sammen om en rekke tiltak for å forebygge trafikkulykker, forklarer byggeleder Gunleik Hoffman i Statens vegvesen overfor Våre veger.

Statens vegvesens oppgave har vært den fysiske utformingen av vegen, der det viktigste har vært breddeutvidelser for å gi plass til midtdeler og inndeling av vegbanen til to pluss ett felt på store deler av strekningen for å sikre forbikjøringsmuligheter.

I tillegg er vegen mellom Stjørdal og Verdal forbedret med veglys, færre av- og påkjørsler, og egne gang- og sykkelveger, som en del av nullvisjonsprosjektet.

Trafikk og arbeid i ett

Tirsdagens offisielle åpning av fem kilometer E6 i området Vassmarka - Ronglan, skjer etter to års anleggsarbeid på en strekning der trafikken i minst mulig grad skulle berøres.

– Det har vært utfordrende å få til. Anleggsområdet har nesten hele tiden vært det samme som eksisterende veg. I perioder har vi måttet omdirigere trafikken til lokalveger, blant annet gjennom et boligfelt. Men samarbeidet både med trafikantene og lokalbefolkningen har gått fint, og vi har ikke hatt noen alvorlige ulykker under anleggsarbeidet, fremhever Hoffman.

En ekstra utfordring har vært at området ligger på kvikkleire. Det førte til at det ble satt strenge restriksjoner på rekkefølgen i arbeidet langs Nessvatnet.

– Vi måtte bygge motfyllinger og bruke lettmasser for å hindre utglidning. Den nye delen av vegen er bygd opp med til sammen 20.000 kubikk glasopor, som også fungerer som frostsikring, forklarer Hoffman overfor Våre veger.

Godt arbeid

Levanger-firmaet Fiborg & Sellæg Maskin har vært hovedentreprenør på prosjektet, og har hatt ti-femten mann på prosjektet pluss underentreprenører under hele anleggsperioden.

100.000 kubikk er sprengt ut og transportert bort. Det er bygd seks konstruksjoner, to bjelkebruer med støpt betongdekke - den lengste på 68 meter, tre kulverter er utvidet og en ny kulvert er bygd, og det er lagt 35.000 tonn asfalt.