Levanger styrer mot et merforbruk på 50 millioner. Enheten habilitering står alene for nesten halvparten.

- Som følge av betydelig merforbruk på svært mange enheter i 2017 rapporterte rådmannen etter 1. kvartal at 2018 ville bli et svært krevende økonomisk år for Levanger kommune. Rapporten som legges frem etter 2. kvartal viser at året ikke bare er krevende, men at det er tydelig allerede nå at man ikke vil nå målsettingen som er fastlagt i årets budsjett med tanke på avsetning til disposisjonsfond. Selv med flere tiltak vedtatt etter 1. kvartal har man ikke klart å justere ned driften til et nivå som er i samsvar med vedtatt budsjett. Aktiviteten i første halvår ligger betydelig over budsjett, skriver rådmannen i kvartalsrapporten for Levanger kommune.

Kommunestyret vedtok i fjor å innføre kvartalsvis rapportering fra 2018. Så langt har det vært dyster lesing.

Rådmannen beklager

- På tross av en rekke tiltak og klar bestilling fra Formannskap og Kommunestyret om å gjøre endringer slik at aktiviteten blir justert til det nivået som budsjettet tillater, så viser regnskapstallene at ikke alle enheter har greid å tilpasse driften til budsjettet. Rådmannen beklager at dette har tatt mer tid å iverksette enn tidligere antydet, men samtidig må en innse at det ikke er realistisk for alle enheter å innfri budsjettkravene, heter det i rapporten.

Rådmannen har iverksatt et arbeid i hele organisasjonen med målsetting å redusere aktiviteten - og/eller øke inntektene - tilsvarende 30 – 40 millioner kroner. Denne jobben startet i 2. kvartal, men man kan ennå ikke se full effekt av dette.

Hele rapporten kan du lese på Levanger kommunes side.

Her er utdrag fra kvartalsrapporten (2. kvartal) etter at vi nå har lagt bak oss det første halvåret av 2018.

Habilitering

For hjemmetjenesten forventes balanse ved årets slutt, men det knytter seg noe usikkerhet til prognosen.

Habilitering er enheten som innen helse og velferd har de største utfordringene økonomisk sett. Enheten ligger langt over budsjett etter to kvartal. Ifølge prognosen forventes her et samlet merforbruk på hele 22,9 millioner kroner.

Tiltak:

Avvikle omsorgsboliger/flytte 4 brukere. Beholde en bruker i bolig. Avhenger av hvor rask tilgangen er til nye boliger.

Avlastning: Redusere nattevakt i bolig/nattevakt i heim. Tilsvarende ca 3 årsverk. Flytte beboer med ekstra store tjenester.

Ny prognose på refusjon vedr. ressurskrevende tjenester, merinntekt.

Til sammen kan dette gi en innsparing på enheten på mellom 2,2 og 2,9 mil kroner i 2018.

Insitusjonstjenesten

Anslår samlet et merforbruk på cirka 11,6 millioner kroner.

Tiltak: Avdelingene har siden 1.kvartal arbeidet med tiltak med større fokus på hvordan enheten skal organiseres slik at fravær i turnus dekkes opp. I tillegg er det fokus på mestring, forebyggende tiltak og nærværsledelse for å redusere sykefraværet. Enheten er godt i gang med å redusere antall liggedøgn/senger på Staup ytterligere, for å komme ned på vedtatt budsjettramme.

Oppvekst og utdanning

Samlet sett viser enhetene i oppvekst et merforbruk på 12,4 millioner kroner ved årets slutt.

- Det er grunn til å tro at merforbruket blir mindre som følge av ytterligere pålagte innsparinger, men det er urealistisk å tro at hele merforbruket kan hentes inn høsten 2018.

Tiltak: Det er satt i gang et arbeid for å redusere kostnadene på spesialundervisning i privatskolene, og dette vil få effekt skoleåret 2018/19.

Enhet barnehage: Enheten melder om et merforbruk på cirka 2,2 millioner kroner. Årsaken forklares blant annet med en inntektssvikt, i hovedsak grunnet færre barn i barnehagene en opprinnelig budsjettert, og at tilskuddssatsene ikke har blitt økt like mye som utgiftene.

Tiltak: Å redusere på alle driftsposter, hovedsakelig på vikarbudsjettet, overtid og møtevirksomhet. Det vurderes å redusere åpningstiden ved flere barnehager, men det svekker konkurranseevnen vs de private barnehagene.

Barn og familie

Prognosen viser et merforbruk på 3 millioner i barnevernstjenesten.

- Dette skyldes at kommunen har plassert flere barn i barnevernsinstitusjoner enn forutsatt i budsjettet. Det har også vært en jevn økning i de kommunale egenandelene. Dette gir en svikt i refusjoner fra staten knyttet til fosterheimer med forhøyet godtgjøring. I tillegg er det merforbruk på juridisk bistand og konsulenttjenester. Kommunen har ikke hatt tilstrekkelig juridisk kompetanse, og det er behov for å kjøpe tjenester fra eksterne. Kapasiteten er økt fra høsten 2018, men det forventes ikke at nyansatt ressurs på dette området vil gi effekt før på slutten av året.

Tiltak: Det reduseres på kjøp av tjenester av statlige og private tjenester, blant annet ved å styrke egen kompetanse for å tilby tiltak lokalt, istedenfor å kjøpe utenfra. Det søkes maksimalt med refusjoner, og det gjøres innsparingsgrep på andre deler av Barn og familie. 105% helsesøsterstilling og 50% leder PPT holdes vakant, i tillegg til at kompetansemidler og alle andre driftsposter ser strammet kraftig inn.

Skolene

Skolene melder om et merforbruk eller fare for merforbruk ved årets slutt som samlet sett kan beløpe seg til 3,5 til 4 millioner kroner.

- Alle skolene oppgir «lønnskostnader» som hovedårsak.

Tiltak: Det er jobbet ut en ny ressursfordelingsmodell for skolene, som vil tre i kraft fra skoleåret 2018-19. Den største endringen her er større fleksibilitet i økonomisk kompensasjon ved økning i klasse/gruppestørrelse. Det skal derfor mere til før det utløses en hel lærerstilling, men samtidig skal det mindre endringer til før det utløses noe mer lærerressurser i gruppen. Samtidig innføres det en lærernorm fra august 2018, og den vil overstyre modellen, om det blir noen konflikt med beregningsgrunnlaget.

Ekne barneskole: -800.000

Frol barneskole: -900.000

Halsan barneskole: - 700.000

Levanger ungdomsskole: -300.000

Nesheim skole: balanse, men usikkert

Skogn barne- og ungd.skole: -1 million

Ytterøy barne- og ungd.skole: balanse, men usikkert

Åsen barne- og ungdomsskole: balanse, men usikkert

Helse og velferd

- På tross av en rekke tiltak og klar beskjed fra Formannskap og Kommunestyret om å gjøre endringer slik at aktiviteten blir justert til det nivået som budsjettet tillater, så viser ikke regnskapstallene at helseenhetene har greid å tilpasse driften til budsjettet. Det har vært veldig krevende og bygge ned tjenester og nedbemanne når krav fra samfunn og enkeltpersoner øker. Endringene vil derfor ikke slå ut før i andre halvår 2018.

Samfunnsutvikling

Enhetene innenfor samfunnsutvikling melder følgende avvik:

• Innvandrertjenesten: merinntekt 1,5 mill.

• Arealforvaltning: merforbruk 1,0 mill.

• Bygg og eiendom: merforbruk 4 - 6 mill.

Når det gjelder arealforvaltning ser det ut til at en del av differansen kan hentes inn gjennom større inntekter enn budsjettert. Siste del av året blir det redusert bemanning.

Bygg og eiendom har over tid hatt utfordringer med den økonomiske rammen enheten har. En stor andel av kostnadene er nødvendige driftskostnader, som strøm og kommunale avgifter. Det er gjennomført tiltak for å redusere kostnader. Vaktmestertjenesten er nedbemannet med et årsverk, og det vil bli ytterligere reduksjon fra nyttår.

Trønderhallen og Levanger KF

Besøket i bassenget pr. 2. kvartal ligger 25 % under 2017-nivå – tilsvarende en svikt på ca. 230.000 kr. På grunn av tilsvarende mindre aktivitet er salget i kafe, kiosk og badebutikk også under budsjett samme periode.

Fjoråret ga foretaket et merforbruk på 531.000 kr. Dette må dekkes inn i regnskapet for 2018, og bidrar til å gjøre driften ekstra krevende.

Prognose ved utgangen av første halvår er et regnskapsmessig merforbruk på rundt kr. 400.000.

Innherred brann og redning

Økte utgiftenr har i hovedsak knyttet seg til nødnettet.  Brann og redning vil sannsynligvis få et merforbruk i 2018 på omlag 3 millioner kroner samlet om det ikke tilføres midler. Levangers andel av dette vil ligge i størrelsesorden 1,8 – 2,0 mill. kroner.