Styret i Verdalskalk gjorde for tre uker siden et vedtak der de foreslo å bidra til at det bygges gang- og sykkelveg så raskt som mulig mellom Lysthaugen og Valstad, der den eksisterende gangvegen langs Jamtlandsvegen slutter.

I går var saken oppe til behandling i hovedutvalg for veg i fylkeskommunen. De fulgte fylkesrådmannens innstilling om å gå med på forslaget.

– En positiv sak, mener Senterpartiets Bjørn Arild Gram, som sitter i hovedutvalget.

Fylkestinget har siste ord

Når Innherred ringer ham for å få bekreftet vedtaket påpeker han at hovedutvalget bare innstiller videre til fylkestinget, som holdes om et par uker. De gjør endelig vedtak i saken.

Som forutsetning for å bli med på laget, har Verdalskalk satt at de får fortsette å transportere kalk langs vegen med kjøretøy som veier 70 tonn eller mer.

I innstillingsvedtaket heter det at Trøndelag fylkeskommune som vegeier skal sende brev til Vegdirektoratet med støtte til Verdalskalks søknad om kjøring med minst 70 tonn totallast på fylkeskommunale veger mellom Tromsdalen og Verdal havn, og Hylla på Røra.

Færre og større biler

For Verdalskalk vil det være av stor betydning å fortsatt få kjøre så store kalktransporter med bil, inntil ny alternativ transport er etablert.

Fylkeskommunen vil med et endelig vedtak på fylkestinget forplikte seg til å ferdigstille ny gang- og sykkelveg så fort som mulig, og senest innen 2023.

Ved å kjøre biler som kan ta store mengder kalk, kan det kjøres færre biler totalt sett, noe som vil gjøre støy- og støvpåvirkningen og ulykkesrisikoen for beboere og trafikanter langs vegen lavere.

Vegdirektoratet ville ikke

Vegdirektoratet har tidligere avslått dispensasjon, fordi de mente at Verdalskalk ville få konkurransefortrinn overfor andre tilsvarende bedrifter, men samferdselsdepartmentet overprøvde dette etter at Verdalskalk klaget.

– Med vedtatt nedleggelse av Ness skole, vil behovet for et trygt gang- og sykkelvegtilbud til skole- og fritidsaktivteter i Vinne øke betraktelig, og det blir mer attraktivt å pendle fra Lysthaugen til arbeidplasser i sentrum og på industriområdet med sykkel, argumenterte fylkesrådmannen i sin innstilling, som Bjørn Arild Gram og de andre politikerne altså fulgte.

Betydelig tungtrafikk

Alternativ transport skal være på plass den dagen uttaket i Tromsdalen overstiger fire millioner tonn kalk i året. Verdalskalk mener det tidligst vil skje i 2027.

Med et uttak på to millioner tonn kalk i året, kjøres det 232 kalkbiler langs Jamtlandsvegen i døgnet. Det er cirka halvparten av det totale antall tungkjøretøy som trafikkerer vegen.

I handlingsprogrammet for 2018 for fylkesvegene i Trøndelag har man etterstrebet å ikke forplikte seg til prosjekt i det kommende handlingsprogrammet for 2019-2023. Med å inngå avtale med Verdalskalk fraviker de likevel dette prinsippet.

Ønsker seg kommunalt bidrag

Fylkesrådmannen påpeker også at uten Verdalskalks bidrag spørs det om gang- og sykkelveg langs Jamtlandsvegen ville blitt prioritert av fylkeskommunen så tidlig, og de 24 millionene fylkeskommunen skal betale vil gjøre at de ikke har midler klare til andre prosjekt uten videre.

Fylkeskommunen er i dialog med Verdal kommune om et eventuelt kommunalt bidrag, enten i form av medfinansiering, eller ved at de får driftsansvar for gang- og sykkelvegen. Dette har Verdal kommune ikke behandlet ennå.