Både Levanger kommune og Verdal kommune gjør seg klare for politisk sluttbehandling av E6-planene til høsten. I Verdal skal Komité for plan og samfunn behandle forslaget fra Statens vegvesen og vedta om de skal sende forslaget til trasévalg på høring.

– Etter det vil vi arrangere et folkemøte med informasjon til innbyggerne våre. Det er viktig å gi folk nødvendig informasjon om hva saken innebærer, sier enhetsleder for landbruk, Petter Voll, som har håndtert saksbehandlingen av saken i administrasjonen i Verdal i sommer.

Åpner for endringer

Voll er forberedt på mye respons og ulike synspunkter i valget av trasé. Blant annet fra grunneiere og gårdbrukere.

– Det er klart at E6-forslaget fra vegvesenet tar en god del matjord. Da vil vi også få synspunkter knyttet til arealbruk, sier Voll.

– Det er kommunen som er planmyndighet, og det er vi som skal bestemme hvordan vi ønsker at E6 skal bygges gjennom vår kommune, selv om dette er en statlig plan. Så er det opp til politikerne å avgjøre hvordan det skal bli, sier Voll.

Fjernet båndlegging

Rådmann Ola Stene i Levanger kommune sier at E6-saken skal opp til behandling politisk i løpet av høsten.

– Vi prøver å rekke det til september-møtet i plan- og utviklingskomiteen, men det kan hende at det blir oktober før vi har saken oppe, sier Stene.

I Levanger vedtok plan- og utviklingskomiteen 13. juni å sende kommunedelplanen ut på høring med noen endringer og tillegg. Vedtaket går ut på å ta ut de båndlagte områdene for regulering der det er tunneler ut, unntatt de nærmeste 150 meterne ved hver tunnelmunning. Politikerne la også inn et forslag om å utarbeide et alternativ med miljøtunnel gjennom Nossum med plankart for alternativet før offentlig ettersyn. Politikerne vedtok også å få utredet konsekvensene for begge alternativer med lokaltrafikk, spesielt med tanke på trafikken i Levanger sentrum.

– Vi ser at gårdbrukere er bekymret for matjorda. Men med tunnelalternativet går det mindre landbruksareal enn det ellers ville gjort. Jeg tror at de aller fleste ønsker seg en ny E6, men jeg forstår at enkelte frykter tap av jord. Det er elementer vi tar inn i saksbehandlingen, sier han.

Vil ikke sinke prosessen

Stene poengterer at det er Statens vegvesen som utreder E6-saken og leverer sin anbefaling på trasévalg til de kommunene som planene berører. For strekningen Åsen Nord til Mære betyr det kommunene Levanger, Verdal, Inderøy og Steinkjer.

– Vi er planmyndigheten, og skal vedta planene som vegvesenet foreslår. Men dersom vi endrer for mye på planene, så kan det bety at saken vil ta veldig lang tid, sier han.

Stene mener at det er viktig å sikre at saken går framover, noe som gjør at kommunene også samarbeider om løsningene.

Den nye E6-en utredes for fire kjørefelt og 110-hastighet langs hele strekningen. Reisetiden er også planlagt å bli kortet ned med cirka 14 minutter på grunn av den nye veistrekningen med 110-grense. Prislappen er satt til 13,5 milliarder kroner per 2017 og omfatter 44,3 kilometer ny E6 med 10,5 kilometer lagt i tunneler.