– Vi blir nok ikke millionærer av dette.

Det erkjenner Alf Einar Ervik, den ene halvdelen av GE Motor AS. Sammen med Inge Gustavson skal de to gjøre butikk med snøscootere og ATV-er. Og det er da åpentbart ikke pengene som har drevet dem til det motoriserte prosjektet.

– Du kan si vi begge to er overinteresserte i snøscooter, og begge har brukt veldig mye fritid på det. Selv tror jeg ikke det er noen som har tenkt og filosofert så mye på snøscooter som meg, sier Ervik, før han med et smil tilføyer:

– De sier jo man ikke skal ha hobbyen som jobb, men slik ble det nå denne gangen.

Ser potensialet

Ideen om å lage butikk oppsto i sommer. Etter å ha utforsket mulighetene i markedet bestemte karene seg omsider i høst. Nå blir de veldig snart den tredje butikken i Verdal som tilbyr snøscootere. Fra før av er Verdal Båt, scooter og MC og Maskin og motor de to andre mulighetene i kommunen. GE Motor skal på sin side selge merket Artic Cat, samt et par ATV-er fra Hisun.

– Det var så enkelt som at vi bare dumpa borti det. Vi fikk en forespørsel, og det begynte å spinne videre. Artic Cat har vi jo vært borti tidligere, men som forhandlere er vi jo mer ukjente. Så vi måtte utforske litt lover og regler før vi bestemte oss, forteller Ervik.

– Hva som fikk dere til å ta avgjørelsen om å starte opp?

– Vi ser potensialet i markedet generelt, og det er stor interesse her i Verdal. Egentlig er jo Verdal snøscooterkjøringens hovedstad i Innherred, og vi vil være med på å utvikle interessen her enda mer, svarer Ervik.

– Dere er jo nå flere forhandlere her omkring. Er markedet stort nok?

– Ja. Regstatistikken i Nord-Trøndelag har vist at det selges ganske mange nye scootere hvert år. Rundt 100, kanskje 150, uten at jeg kan love noe.

Erfaring fra racing

Til sammen vil butikken deres kunne nå by på 14-15 nye snøscootere, et par ATV-er og noen barnesnøscootere I tillegg til å være en butikk vil GE Motor også fungere som et verksted for slike kjøretøy og mopeder. Karene har fra før av kjørt, mekket og reparert snøscootere over lang tid, ettersom de har drevet konkurransekjøring i 15 år.

– Vi kan tillegge kompetansen som kreves, forsikrer Ervik.

– Vi har mye erfaring med å skruve på scooter, og de erfaringene vi har med oss fra racing kan også benyttes til touring (vanlig scooterbruk, journ.anm.) og arbeidskjøring. Det går jo ut på akkurat det samme, påpeker han videre.

Både Ervik og Gustavson har andre jobber per dags dato. Førstnevnte hos Røstad Entreprenør, mens Gustavsson jobber for Jernbaneverket. I første omgang skal Ervik ha ansvaret for GE Motor på dagtid, Gustavson vil bidra mest på ettermiddagene.

Lørdag 28. november var karene klare for åpning. Da ble det en mulighet for publikum til å se over GE Motors sortiment. Kaffe, vaffel og pølse i brød serverte de også. Etter åpningsdagen blir det vanlige dager i butikken fra 1. desember av. Hvor mye butikken kommer til å tjene i tiden som kommer er den daglige lederen spent på.

–Jeg vil ikke gå ut med noe tall, for i et sånt marked må man ta å prøve seg fram etter hvert. Vi håper på å skape arbeidsplasser, og om en stund ønsker vi å ha 3-4 av dem her. Uansett skal det bli et artig segment å jobbe med, forteller Ervik, og har en plan om å bruke samme nøkkel til suksess som han har gjort i snøscootersporet hittil.

–Man må legge hjertet sitt i det for å lykkes, og det skal vi gjøre, lover E-en i GE Motor.