For Hedda Falstad (10) er det både viktig og moro å spare. I løpet av en liten toårsperiode har hun og lillebror til sammen spart opp 2.200 kroner, som har ligget i en sparegris hjemme hos bestemor og bestefar.

Men da hun og bestefar, Terje Falstad, skulle dra i banken for å sette pengene inn på konto, ble det vanskeligere enn først antatt.

Bankens bank

For noen år tilbake bestemte nemlig Sparebank 1 SMN seg for å redusere antall minibanker og innskuddsautomater. Dette til fordel for «kontanttjenester i butikk», som ble til gjennom en avtale med Norgesgruppens butikker.

– Det viser seg at Meny har blitt banken sin egen bank her i Verdal, sier en lettere oppgitt bestefar Falstad.

Innherred treffer ham og barnebarnet ved Shell Verdal torsdag ettermiddag. Hvorfor vi møter duoen der kommer vi tilbake til.

LYKKELIG SLUTT: Her får Solveig Overholmen ved Shell Verdal veksel nok til en god stund. Det bytter hun i sedler Hedda kan sette inn på kontoen sin. Foto: Odin Nordtømme

19 turer

Vel, lite annet var det å gjøre enn å legge i vei til matbutikken for å få satt inn pengene.

– Det var greit nok, tenkte vi. Men da vi kom til butikken fikk vi beskjed om at vi kun kan levere inn 25 mynter per valør. Vi telte 474 kronestykker i sparegrisen! slår bestefar fast.

Rask hoderegning viser at Terje og Hedda Falstad ville blitt nødt til å dra intet mindre enn 19 turer frem og tilbake til Meny for å få alle pengene inn på konto.

Dermed ble det til at de vendte slukøret hjem, fortsatt med full sparegris.

474 kronestykker viste seg å bli et problem å få inn på konto. Foto: Odin Nordtømme

Grunnleggende

Vel hjemme tar bestefar Falstad til Facebook for å lufte sin frustrasjon:

– Jeg tenkte at dette skulle bli enkelt. Vi drar til banken for å sette inn dette - men neida. Banken min tar ikke i mot penger! Utrolig - i mine øyne, skriver han.

I skrivende stund har innlegget høstet 84 kommentarer og 20 delinger, og har skapt stort engasjement. Falstad har vært trofast kunde hos Sparebank 1 siden han fikk sin egen konto, ti år gammel.

– Jeg har aldri vært misfornøyd på annet vis. Men dette synes jeg er for dårlig, når banken vår går i bresjen for å ta vekk tjenester som er grunnleggende for en bank, sier Falstad til Innherred.

Redningen fra Vinne

Men familien Falstad slipper de 19 turene til matbutikken. Bestefar blir nemlig oppringt av enda ei dame som har irritert seg over bankens kontant-ordnigner.

Solveig Overholmen ved Shell Verdal har sett innlegget, og ser sitt snitt til å spare penger. Etter banken sluttet med mynthåndtering har hun måttet bestille nye vekselmynter fra Nokas, til gebyrer på opp mot 700 kroner for hver leveranse.

– Jeg så innlegget, også tenkte jeg med det samme at denne sjansen skal jeg gripe. Her går det jo ut veldig mange mynter og sedler, forteller Overholmen.

Terje og Hedda Falstad slapp de 19 turene til Meny. Nå skal de endelig til banken få pengene på konto Foto: Odin Nordtømme

Dermed fikk Terje og Hedda Falstad omsider overlevert myntene. Ikke i banken, men ved Shell Verdal. Myntene er vekslet i lapper, som skal rett inn på konto. Neste gang du kjøper en pølse og mottar vekselpenger her, stammer de antagelig fra sparegrisen til Hedda Falstad.

Vi spør Hedda hva hun skal kjøpe for pengene, nå som de er ute av grisen og inne på kontoen.

– Hmm, jeg tror ikke jeg skal kjøpe noe egentlig. Jeg skal spare mer!

Neste gang du mottar veksel ved Shell Verdal, er det antagelig Hedda sine mynter Solveig Overholmen deler ut. Foto: Odin Nordtømme

– Ubeleilig

Banksjef på Innherred, Olav M. Salater, er opptatt med medarbeidersamtaler både torsdag og fredag, og er således utilgjengelig for intervju, forteller han. Vi kan likevel sende mail, og legger frem kritikken fra Falstad gjennom det mediumet.

Banksjefen svarer:

– Kontanter utgjør en svært liten andel av betalinger i Norge, og bruken fortsetter nedover til fordel for digitale løsninger som Vipps og bankkort. Derfor besluttet vi for et par år siden å redusere antall minibanker og innskuddsautomater til fordel for «Kontanttjenester i butikk» som er tilgjengelig i alle Norgesgruppens butikker (Meny og Kiwi). Vi får tilbakemelding på at mange liker tjenesten godt, da den er tilgjengelig i svært mange butikker en uansett er innom og i hele butikkens åpningstid, skriver han, og legger til:

– Samtidig har jeg stor forståelse for at endringer som dette kan oppleves uvant og ubeleilig for den som ønsker å håndtere kontanter på samme måte som før, avslutter banksjef på Innherred Olav M. Salater ved Sparebank 1 SMN.

Banksjef Olav M. Salater gir runde formuleringer i sitt tilsvar til Terje Falstad. Foto: Erlend Aune