Før kalktransporten passerer tre millioner tonn årlig fra Tromsdalen, skal en ny transportløsning være på plass. Det vedtok komité for Plan og samfunn i Verdal kommune tirsdag. Politikerne behandlet da en detaljregulering av Tromsdalen kalkbrudd pluss deponi. I vedtaket ble det lagt inn en del endringer, hvor det blant annet ble lagt føringer på støyvoller, fritidsbebyggelse og krav til bruk og vedlikehold. Men det viktigste punktet ble lagt til av komitéleder Ove Morten Haugan, som fikk vedtatt et krav om at en ny transportløsning skal være på plass før mengden kalkstein som transporteres ut av Tromsdalen passerer tre millioner tonn årlig.

–Transportmengden er i ferd med å bli uakseptabelt belastende for lokalsamfunnet og Verdal kommune vil uttrykke sterk bekymring for dette. Med de rammer og mål for virksomheten som er muliggjort gjennom kommunedelplan Tromsdalen, må en alternativ transportløsning til vogntog være målet i overskuelig framtid, heter det i vedtaket som komité for Plan og Samfunn vedtok tirsdag.

Det ble først votert alternativt mellom forslaget fra Arbeiderpartiet ved Ove Morten Haugan og rådmannens forslag til siste kulepunkt. Ap-forslaget ble vedtatt med sju mot to stemmer.

Kuttet en halv million

Forslaget kom fra Arbeiderpartiet ved leder Ove Morten Haugan, som fikk støtte av sju av ni medlemmer i komiteen. Forslaget betyr at politikerne strammer inn grensen for transportvolum uten ny logistikkløsning utenfor vei med 500.000 tonn i året. Saken skal nå sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn.

–Dette er en kompleks sak, som det er viktig for alle parter å få avklart nå. Derfor er det viktig at denne detaljreguleringen kommer på plass, og jeg ser fram til å få andregangsbehandlet saken og sende den videre til kommunestyret, sier Haugan til Innherred og legger til:

–Ressursene i Tromsdalen er etterspurt av storsamfunnet, og dette er en ønsket aktivitet. Da må vi legge til rette for bedriften, samtidig som at vi tar hensyn til naboer og andre berørte av transporten fra bruddet, sier Haugan.

– Det er viktig for oss å finne en enighet for alle parter, sier Geir Olav Jensen, daglig leder i Verdalskalk.

Han mener at det er krevende å finne en god løsning for alle parter, og er forberedt på at kalktransport fortsatt vil være et høyt debattert tema i Verdal.

–Jeg har forståelse for at det er knyttet frykt og følelser til en sak som dette. Det er et krevende punkt å stille, men samtidig er tre millioner tonn årlig over det dobbelte av dagens produksjonsvolum i Tromsdalen. Det er viktig å gi bedriften vilkår og avklaringer til å kunne fortsette driften på en god måte. Men vi må også ha en realisme i saken, sier Haugan.

Fornøyd kalksjef

–Vi er veldig fornøyde med at detaljreguleringsplanen nå kommer på høring. Vi vil gi vårt svar i høringsrunden, med blant annet kommentarer til nivået på tre millioner tonn i året, sier daglig leder i Verdalskalk, Geir Olav Jensen, og legger til at Verdalskalk selv har foreslått en grense på 3,5 millioner tonn årlig før en alternativ transportløsning er på plass.

–Vi ligger nå på 1,4-1,5 millioner tonn i året, og vi ser at veksten kan bli litt slakere i årene framover enn tidligere anslått i 2016. Vi venter fortsatt vekst, men det er vanskelig å anslå hvor fort vi havner på det nivået. Da er det viktig å ha avklart transportløsningene i god tid, sier han med tanke på både bedriften og andre involverte.

–Det er viktig for oss å finne en løsning for alle parter. Kalknæringen er en betydelig aktør med mange ansatte i Verdal, og er mindre utsatt for konjunkturer enn mange andre, sier han.

Sikrer framtiden

Tromsdalen har en av Europas største og reneste forekomster av kalkstein, og er av stor betydning både lokalt og internasjonalt. Norsk Geologisk Utredning beskriver også forekomsten i Tromsdalen som en av Norges fem viktigste mineralske forekomster. Verdal kommune vedtok i 2008 at det skulle utarbeides en kommunedelplan for Tromsdalen. Hovedhensikten med denne planen var å fastlegge arealbruk som sikret langsiktig utnyttelse og forvaltning av kalksteinsressursen i Tromsdalen, samtidig som de viktigste natur- og friluftskvalitetene i området ble ivaretatt.

Gjennom sikring av arealer til uttak av kalkstein, skulle også mulighetene for en eventuell, fremtidig etablering av sementfabrikk sikres. De avsatte arealene skulle også ha tilstrekkelig størrelse til at det årlige uttaket kunne økes slik at det ble lønnsomt å etablere ny logistikkløsning for kalkstein fra Tromsdalen til Verdal Havn, eksempelvis ved bruk av tunnel og transportbånd.

–Hensikten med planen er å utvide eksisterende uttaksområde for kalk, slik at de langsiktige rammene for uttaket blir i tråd med gjeldende kommunedelplan for Tromsdalen. Planen gjør det mulig å forvalte forekomsten på en god måte samtidig som årsproduksjonen økes opp mot 10 millioner tonn og levetida for bruddet blir 100 år eller mer. Dersom årsproduksjonen økes opp mot 10 millioner tonn per år, vil bruddet i Tromsdalen bli blant de fem største bergverkene i Norge, heter det i saksopplysningene.

Gang- og sykkelveg først

I tillegg skal det ifølge det nye vedtaket i Plan og samfunn opparbeides en gang- og sykkelveg langs fylkesvei 72 mellom Valstad og Sundbyvegen/Skjørdalsskardet før transportvolumet overstiger 2,5 millioner tonn per år.

Verdalskalk har tidligere gått med på å justere ned volumbestemmelsene i detaljreguleringsplanen for Tromsdalen kalkbrudd, hvor innslagspunktet er foreslått nedjustert fra 4,0 til 3,5 millioner tonn kalk per år. Verdalskalk har også vært med på å foreslå en grense på 3,5 millioner tonn for transportvolum før en ny logistikkløsning skal være på plass, noe også rådmannen foreslo. Vedtaket fra Plan og samfunn medfører en grense som er en halv million tonn lavere.

–Å bygge for eksempel et transportbånd vil være en stor sak, som vil kreve mye tid. Derfor kan vi heller ikke legge for korte tidsrammer i vår detaljregulering, sier Haugan.

I utredningen fra Multiconsult heter det at produksjonen kan nærme seg tre millioner tonn rundt år 2022, basert på høyt estimat av uttak. Med lavt estimat passeres tremillionerspunktet først etter 2027.