Innherred har gjennom flere artikler omtalt ulike problemstillinger innen renovasjon.

Nå er det vedtatt at det innføres tvungen hytterenovasjon både i Levanger og Verdal.

Men hytteeierne har ikke tenkt å gi seg helt enda.

Nå er det den generelle avgiftsberegning de stiller spørsmål ved, og dette gjelder renovasjonsgebyret både på hytta og hjemme i egen bolig.

I mai i fjor ba John Ragnar Sæther fylkesmannen vurdere gyldigheten av Levanger kommunes vedtak i 2016 om gebyr for husholdningsavfall ut fra det kommunale selvkostprinsipp. Dette er kostnaden ved å produsere en vare eller tjeneste. Prinsippet er at kommunene ikke skal tjene på avgiften/gebyret. Bakgrunnen for henvendelsen til fylkesmannen var at kommunen ikke kunne gi et avklarende svar.

Fram og tilbake

I juni 2017 meldte fylkesmannen at svar ville komme i august/september. I oktober fikk Sæther melding fra fylkesmannens miljøvernavdeling at de hadde oversendt saken til Miljødirektoratet for avklaring, da dette var et spørsmål som omhandlet det nasjonale regelverk.

Den 27. februar i år svarer Miljødirektoratet på spørsmålet:

Kan de samme tjenestene (det samme tjenestenivået) som leveres fra IKS-et til alle eierkommunene, gi grunnlag for en fast sats/fellesdel av nettokostnaden ved IKS-et, når eierkommunene ellers er enige om dette?

«Nei. Det følger av Forurensningslovens § 34 at det er kommunen som er pliktsubjektet for avfallsgebyret. Kommentarutgaven til loven fastsetter helt klart at det ikke er anledning til å beregne et felles likt gebyr for alle deltakerkommunene i tilfeller hvor kommunene har etablert interkommunalt samarbeid om renovasjon.»

John Ragnar Sæther mener det ikke bør være tvil om hva direktoratet mener med sin avklaring, og at renovasjonsgebyret vi som abonnenter betaler skal beregnes ut fra det kostnadsnivå den enkelte kommune har for innhenting og bearbeidelse av husholdningsavfallet.

Ulik oppfatning

Innherred Renovasjon tolker svaret annerledes, og dette var direktør Geir Tore Leira tydelig på i et oppslag i Innherred 19. mars i år, hvor han hevder de har loven på sin side til å kjøre ett regnskap for alle ti eierkommunene, og dermed ta lik pris.

Dermed kan konklusjonen være at svaret fra byråkratene ikke har lagt ballen død i denne saken.

Nå har gebyrsaken havnet på juristenes bord hos fylkesmannen.

Trond Flydal, leder for juridisk seksjon hos Fylkesmannen i Trøndelag. Foto: Grethe Lindseth.

Når vi spør Trond Flydal, som er leder for juridisk seksjon, om dette ikke er litt merkelig når direktoratet har kommet med et svar, så svarer han:

–Jeg kan være enig i at dette kan virke litt rart, men det fungerer nå en gang slik at det nå er vår oppgave å komme med et avklarende svar på denne problematikken.

Men Flydal kan ikke love verken John Ragnar Sæther eller andre involverte noen rask respons.

Saker i kø

Juridisk seksjon fikk oversendt saken fra miljøavdelingen for cirka en måneds tid tilbake, men store saker og ressursmangel gjør at det kan bli en god stund å vente.

–To nye jurister begynner i disse dager, men vi har bordet fullt av ubehandlede saker. Det mest konkrete svaret jeg kan gi, er at det vil komme en avklaring i løpet av høsten.

Flydal vil derfor ikke forskuttere noe når det kommer til selve saksbehandlingen, men ett av tiltakene kan være at fylkesmannen vedtar at det skal gjennomføres en lovlighetskontroll i medhold av Kommunelovens § 59.

Komisk

Sæther har følgende kommentar til fylkesmannens langtekkelige behandling av saken:

–Saken får etter hvert komikkens skjær over seg. Både Fylkesmannen i Nord-Trøndelag og direktoratet har tidligere uttalt seg til spørsmålet, og når det foreligger et klinkende klart svar – nei – fra overordnet organ, så trenger Fylkesmannen i Trøndelag – direktoratets forlengede arm i Trøndelag – åtte måneder på å informere om dette. Den enkelte fylkesmannsembete i Norge kan vel ikke ha sin egen fortolkning av direktoratets forståelse av selvkostprinsippet og gebyrberegning? Og i påvente av fylkesmannens funderinger innkrever kommunene gebyr for husholdningsavfall, som ut fra Miljøverndirektoratets tolkning ikke er i samsvar med gjeldende forskrifter og sannsynligvis også er feil. Imens sitter kommunen som har vedtatt dette musestille.

Revisjon i gang

Men det er ikke bare fylkesmannen som skal se på hva Innherred Renovasjons har anledning til eller ikke.

Revisjon Midt-Norge SA har ansvaret for kommunal revisjon i vårt distrikt.

De har fått i oppdrag fra kontrollutvalgene i Levanger og Verdal å foreta en selskapskontroll av det interkommunale selskapet.

Terje Wist hos Revisjon Midt-Norge SA, kan på linje med fylkesmannen heller ikke love en snarlig avklaring om selvkostprinsippet. Foto: Erlend Aune

Seniorrådgiver Terje Wist, forteller at de har blitt noe forsinket, men at de nå er godt i gang med jobben, og at selvkostprinsippet også vil være et tema i gjennomgangen.

–Vi holder nå på med å intervjue relevante personer både i Innherred Renovasjon og eierkommunene, sier Wist.

Planen er at en ferdig rapport skal sendes kontrollutvalgene senest i oktober.

Er man derfor heldig kan svaret fra fylkesmannen og revisjonen komme på noenlunde samme tid.

Det blir sikkert også spennende for mange å se om de to instansene klarer å komme fram til samme konklusjon for hvordan selvkostprinsippet skal praktiseres.