Hydros bildelfabrikk på Raufoss leverer støtfangere og karosserideler til europeisk og asiatisk bilindustri. Nå fjernes mer enn hver sjette arbeidsplass.

– Rundt 125 ansatte er eller vil bli sagt opp eller permittert, sier administrerende direktør Olaf Wigstøl i Hydro Automotive Structures Raufoss til Dagens Næringsliv.

– Vi sitter på gjerdet og vurderer markedet for eventuelt å ta ut flere, legger han til.

45 prosent mindre

Konserntillitsvalgt for Fellesforbundet i Norsk Hydro Michael Hall jobber ved Hydro Automotive på Raufoss. Han sier til Dagsavisen at de første kuttene kom allerede de to første ukene etter sommerferien.

– Før sommerferien lå vi på et snitt på 125.000 støtfangere i uka. Nå er vi nede på 65.000. Det er en nedgang på 45 prosent, sier Hall.

Kutter ute og hjemme

Bildelfabrikken TI Group Automotive Systems i Kongsberg er Norges største leverandør til bilindustrien. Med 15 fabrikker i USA er Kongsberg Automotives tungt eksponert mot den kriserammede amerikanske bilindustrien.

Kommunikasjonsdirektør Ronny Lie i Kongsberg Automotive sier til DN at 300 av rundt 2.000 ansatte i USA er sagt opp. Også her hjemme rammer krisen: 30 ansatte ved Kongsberg Automotive på Raufoss ble sagt opp i forrige uke på grunn av sviktende lastebilsalg.

Felger og båter

Casting Technologies i Farsund leverer aluminiumsdeler til understell til de fleste europeiske fabrikker. Før helgen ble 45 ansatte permittert.

Felgprodusenten Fundo Wheels i Høyanger har permittert 50 ansatte.

Også båtindustrien sliter. I forrige uke kom meldingen om at Askeladden slår seg selv konkurs. 163 mister jobben.

Ifølge Dagsavisen sliter også båtprodusenten Windy Boats. 100 er permittert fra fabrikken utenfor Arendal siden august.

Godt kjøp?

Dersom du er trygg på å beholde jobben og har penger til overs, kan det være mulig å gjøre et bilkupp nå. Ifølge Dagbladet kan det være titusenlapper å spare for den som utnytter gode tilbud og i tillegg vil forhandle på prisen.

Flere store importører registrerer en halvering av bilsalget i november, noen opp mot 70 prosent, og dermed selges biler uten fortjeneste fordi bransjen trenger å slanke utgiftssiden, skriver avisen. (©NTB)