Kjør Jamtlandsvegen, ta av mot Tromsdalen ved Levring gård. Kjør hele Tromsdalen innover. Innom steinbrudd hold rett frem opp til P-plass nedenfor Tromsdal gård. Fortsett skogsveg videre og ta av ved kryss til høyre over bru. Veien fortsetter så forbi bom og helt til Sjetthølet fellesbeite. Parkering til venstre før og ved bru over Lyngselva eller Ramsåa som noen kaller den. Fra Jamtlandsvegen til ende cirka 10 kilometer.

Følg sti/vei som går på venstre side av elva. Denne er avmerket på kart. Veien tar snart av til høyre sørover og fortsetter mellom Lyngsvola til venstre og elva på høyre side.

Lyngsvollen ligger nedunder og helt i sørenden av Lyngsvola så det er enkelt å se hvor langt det er igjen.

Sjetthølet fellesbeite ble begynt oppdyrket rundt 1970 tallet. Planen var å anlegge 1200 mål kulturbeite, en god del av dette også myrland. 11 gårdbrukere i Vinne og Ness gikk sammen om dette og var det første fellesbeite for melkekyr av dette slaget i Verdal.

Hvorfor ta turen hit:

Det er en fin, lettgått tur på sti langs elva det meste av turen. Nydelig nå på høsten med de vakre fargene.

Prøv også å ta turen når veien innover har tørket opp om våren, lauvet har kommet ut og Lyngselva ennå er ilter og hissig av snøsmeltinga. Det er rett og slett idyllisk.

Turen innover kan også tas med ski, men da helst fra Tromsdal gård da det ikke brøytes fast lengre enn dit.

Noen tar også turen på sykkel.

Godt å våttå om Lyngsvollen

Cirka 5,6 kilometer tur/retur.

Lyngsvollen er en kjentmannspost i Verdal.

Turen inn til Lyngsvollen er del av en seterveg som fortsatte videre innover til Byavollen (den nye) og Haugsvollen, med forgreininger fra Kammarvollen og helt til Lerfaldfera. Det var nok et yrende liv her inne hver sommer i setertiden.

Turkassen og klippetang er ikke oppe ved husene, men står ved en treklynge helt nede ved elva.

Artikkelserien er et samarbeid mellom lokalavisa og Ti på topp i Levanger og Verdal.