Per Aunet har skissene klare fra da han satt som SV-representant i kommunestyret på 1980-tallet. Tegninger fra 1988 viser en parkeringsrampe uten vegger og tak med plass til 234 parkeringsplasser fordelt på tre etasjer. Løvåstomta har mer enn nok plass, ifølge Per Aunet.

–Arealet som da bebygges beslaglegger omtrent halvparten av arealet som i dag benyttes til parkering på bakken, sier Aunet og mener en større rampe vil romme 450 biler.

Per Aunet blar opp et gammelt SV-forslag like før PUK skal behandle garasjesaken i Jernbanegata. Foto: Marte Skjesol

Ide fra 1987

SVs idé om parkeringsrampe på Løvåstomta har sin historie fra 1987.

-Da skulle Levanger kommune fylle Sundet med stein for å løse parkeringsproblemene i sentrum. Det var en knallhard kamp hvor jeg og SV gikk imot. Da måtte vi si ja til alternativ, sier Aunet og forteller at paritet gikk til Midt Norge Betongelement, som både tegnet en skisse og vurderte kostnadene ved å bygge ei slik rampe på omtrent halvparten av Løvåstomta.

Kostnadsoverslaget med asfaltert første plan og på- og avkjøringsbruer lød på 5.700.000 kroner. Prosjekteringen av 234 parkeringsplasser på Løvåstomta hadde en kostnad på cirka 24.500 per plass.

Fikk ikke flertall

Forslaget ble lagt fram for kommunestyret, men ble avvist.

–Et av de sterkeste argumentene imot var at det ville være for vått på Løvåstomta. Men ved Sundet kunne de bygge, ler Aunet.

Siden den gang har det blitt parkeringsplasser på Løvåstomta, men store parkeringsplasser har også forsvunnet.

–Stadion som parkeringsplass ved større arrangement er sterkt redusert, og den gamle idrettsplassen vær gamle lærerhøgskolen er også sterkt redusert med tanke på parkering, sier Aunet, som mener parkeringsrampe på Løvåstomta er like aktuell nå som på 80-tallet.

–Situasjonen er at det alltid har blitt klaget på at det er for få parkeringsplasser for handlende i sentrum. Og ved sykehuset rives hus etter hus for å lage parkeringsplasser. Dersom sykehusansatte og personer med behov for flere timers parkering i sentrum kunne benytte parkeringsramper på Løvåstomta, ville plasser for besøkende i stor grad løse dagens parkeringsproblem i sentrum og ved sykehuset. Vi har ikke råd til å bruke tomtearealer, mener Aunet.

Han mener det også bør bygges ei gangbru over jernbanelinja for å korte ned gangavstanden fra Løvåstomta til sykehuset.

Opparbeiding av gangsti i retning sykehuset og gangbru over jernbanen ved sykehuset var for 30 år siden kalkulert til 1.150.000 kroner, opplyser Aunet.

Per Aunet mener garasjene i Jernbanegata kan flyttes til Løvåstomta.

Billigere enn parkeringshus

Hva kostnadene vil ligge på i 2018 er ikke kjent, men Aunet har selv gjort en indeksregning og anslår at kostnaden per parkeringsplass på 24.500 kroner i 1988 i dag vil ligge på 100.000 kroner. Kostnadene vil ifølge Aunet ligge langt under hva det koster med parkeringshus.

–Jeg har sjekket kostnadene på parkeringshus ved St. Olavs hospital. Der er kostnadene per parkeringsplass i parkeringshus med omtrent samme størrelse med vegger, tak og trappehus i dag beregnet til 250.000 kroner per plass, sier Aunet.

Garasjene

Han understreker at det er mer enn nok plass på Løvåstomta, og mener tomta har enda mer kapasitet.

–Noe av plassen sør på Løvåstomta må vurderes benyttet til flytting av garasjene i Jernbanegata, mener Aunet.

Kommunen skal rive den mye omtalte garasjerekke i Jernbanegata i Levanger, og har tilbydd eierne å oppføre nye garasjer på friområdet. Kommunen planla 21 garasjer og 55 parkeringsplasser på tomta. Fylkesmannen i Nord-Trøndelag vedtok før jul å oppheve kommunens vedtak om bygging av garasjer på friområdet ved Jernbanegata i Nerbyn. Planens konsekvenser for barn og unge var ikke godt nok utredet. Onsdag skal saken på nytt opp i Plan- og utviklingskomiteen etter at planforslaget ble vedtatt lagt ut på ny høring 17. januar.