Steen Betongpumping AS på Gråmyra fullfører i disse dager en fusjon med Trondheim Betongpumping AS, som innlemmes i Steen Betongpumping AS. Dermed vokser Levangerfirmaet ytterligere, og får nå omkring 50 ansatte fordelt på avdelingene i Midt-Norge.

– Eierne ønsket å selge seg ut, og vi kom derfor på banen. Begge firmaene er underleverandører til Unicon, og vi kjente hverandre fra før. Kjøpesummen er hemmelig i henhold til avtalen, men det er en betydelig investering for firmaet vårt, med oppkjøp av alt av utstyr og overtakelse av ansatte. Det er en erfaren og trofast arbeidsgjeng vi tar over, og vi kan nå satse på en egen avdeling i Trondheim med en egen base og verksted. Det er en god satsing for vår del, sier Arne Norum Steen, daglig leder i Steen Betongpumping AS.

Satser høyt

Han har selv kjørt pumpebil siden 90-tallet, og i 1997 satset han sammen med faren Tore Steen på både transport og betongpumping, noe som ble mer spesialisert på begynnelsen av 2000-tallet.

I dag har de tre avdelinger, med betongpumping i Trøndelag og Møre og en avdeling for Rør- og industrispyling. I dag teller bilparken hele 35 betong-, pumpe- og spylebiler, hvorav 17 betongpumpebiler. Avdelingen i Ålesund har i dag ti ansatte med seks biler i full sving i høysesongen vi er inne i, mens selskapet totalt telte cirka 40 ansatte før fusjonen.

– Det er alltid veldig travelt like før ferien slår inn, fordi mange skal ferdigstille prosjekter. Vi må alltid omstille oss etter markedet, og nå har vi nettopp fått en ny pumpebil med 56 meter rekkevidde på den lange pumpearmen. Det er en av de største i Norge, sier Steen før Dag Nyvik skyter inn:

– Og dyreste! sier han om åttemillionerskjøretøyet med en gigantisk pumpearm.

Annerledes tankegang

Steen Betongpumping skiller seg litt ut i markedet ved å ikke bare satse lokalt eller regionalt. De tar også på seg oppdrag andre steder i landet, alt etter hva som er løsbart med transport. Det mener Steen er en viktig del av suksessoppskriften.

– Mange i bransjen holder seg lokalt fordi de ikke vil miste oversikten. Men vi er nå såpass store at vi kan satse på et større område med mer kjøring. Til nå har vi hatt tre-fire biler fra Levanger til Trondheim daglig, men etter fusjonen får vi egne biler med base i Trondheim, sier Steen.

Selskapet jobber nå på flere store anlegg og utbygginger flere steder i landet, med både vei og infrastruktur.

Slik ser en av Norges aller største pumpebiler ut, i nyinnkjøpt form hos Steen Betongpumping AS på Gråmyra.

– Blant annet har vi all betongtransport til byggingen av ny hovedflyplass på Ørlandet, samt til Holla smelteverk og Verma kraftstasjon i Åndalsnes, samt til veiutbygging i Lurøy, sier Steen.

De siste årene har de også satset mer på spylebiler, og har etablert en egen avdeling for spyling.

– Det er en voksende del av bedriften også, sier Steen.

Gradvis generasjonsskifte

Tore Ingar Steen er fortsatt største aksjonær i selskapet, men sønnene Arne og Frode Norum Steen går i årene framover stadig mer inn i driften og på eiersiden. Selskapet leverte i 2017 en omsetning på 42,4 millioner kroner og gikk med et overskudd før skatt på 3,2 millioner kroner. Omsetningen har også mangedoblet seg, og siden 2010 har driftsinntektene økt årlig fra 10,6 millioner kroner i 2010 til 45 millioner kroner i fjor.

– Det er et godt resultat, men det bør også være såpass med tanke på investeringene vi gjør i maskiner og utstyr, samt i Trondheim, sier Steen.

Årets budsjett ligger på drøye 60 millioner kroner, medregnet fusjonen i Trondheim.

– Overskudd har ikke vært drivkraften, fordi faget vårt har stått i fokus hele tiden. Men overskuddet er nøkkelen til å kunne investere videre. Derfor var også fusjonen et viktig steg for oss, sier Steen.

Vurderer større lokaler

Foreløpig har de nok plass i lokalene ved E6 på industriområdet Gråmyra Nord, men Steen legger ikke skjul på at de over tid vurderer å investere i større lokaler.

– Dersom alle biler skulle flyttes til Gråmyra, så ville vi ikke hatt plass. Ideelt sett burde vi holde til et sted mellom Levanger og Trondheim. Vi har litt lite plass på Gråmyra nå på grunn av veksten, men vi får inn sju biler i verkstedet dersom vi stabler litt. Det blir ikke flytting de nærmeste årene, men over tid kan det være mulig at vi ser på andre områder å etablere oss på. Det finnes jo muligheter blant annet på Fiborgtangen og i Vassmarka, sier Steen.