Halvert kapasitet på enkelte avdelinger og manglende support. Enhetsledere i Levanger tegner et nedslående bilde av Helseplattormen en måned etter innføring i kommunen.

– Innledningsvis gikk overgangen forholdsvis bra, og ansatte var positive, fortalte enhetsleder for hjemmetjenesten, Einar Hindenes. Onsdag var han tilstede i kommunestyret for å orientere om sin opplevelse av Helseplattformen.

Nå derimot, sitter de igjen med «en del spørsmål», og enhetene sliter med å holde normal produksjon.

– Det blir flere spørsmål for hver dag som går. Det er krevende, sett i sammenheng med høyt arbeidspress, sa Hindenes.

«Hvor er Willy?»

– Det er et stort system dette, og det virker som det ivaretar mange hensyn. Det er innebygd mange veger til Rom i systemet, sier han.

Enhetslederen sammenlikner programmet med bildeboken «Hvor er Willy», der det er om å finne en rødkledd gutt blant en folkemengde på tusenvis. Hindenes etterlyser bedre support fra Helseplattformen-selskapet.

– Vi har eksempler på at ansatte har henvendt seg til support uten å komme videre, eller at oppgaven har tatt for lang tid å løse, sa enhetslederen.

– Vi etterlyser mer og bedre support og opplæring, sa Hindenes.

Uro

Enhetsleder for barn og familie i Levanger, Anne Karin Veisethaune, omtalte systemet som lite intuitivt, og etterlyser en mer helhetlig opplæring i bruk av helseplattformen.

– Vi må innrømme at det har vært utfordrende. Daglig drift går greit, men ting som å sende vedlegg, skrive ut resepter - den slags kan være utfordrende, slo hun fast.

Alt dette skaper uro rundt påliteligheten til systemet.

– Man blir usikker på Helseplattformen som arbeidsverktøy i en usikker hverdag. Ble dokumentet sendt? Ble dokumentet mottatt?, spør hun seg retorisk.

Som følge av dette baserer hennes ansatte seg nå i mye større grad enn før på fysiske forsendelser av dokumenter, sier hun.

– Alt det jeg nevner her er tidkrevende. Kapasiteten hos de ansatte har gått ned. Flere steder er den halvvert, og vi vet ikke hvor lenge den kommer til å være det, sier enhetslederen.

Anne Karin Veisethaune er enhetsleder for barn og familie i Levanger kommune. Hun forteller om stedvis halvvert arbeidskapasitet ved enkelte avdelinger. Foto: Odin Nordtømme

Føler seg lurt

Politikerne var med få unntak ikke nådige i sin karakteristikk av det nye journalsystemet.

– Dette var ikke det systemet som ble solgt inn til oss. Da var det én pasient, én journal. Nå har fastlegene sagt det er en journal de ikke går god for. Fastleger slutter på grunn av dette. Vi står foran en ferieavvikling i juni. Jeg tør ikke tenke på hvordan det skal løses i kommunen. Jeg tror det blir et kjempeproblem, sa Gunnar Løvås (SV) fra kommunestyresalen. Videre antydet han at det kanskje er på tide at kommunen går ut av systemet.

Einar Dahlum (R) på sin side, mener politikerne burde visst bedre en å innføre systemet.

– Dette er ikke uventet. At dette systemet virker dårlig visste vi fra før, fra Finland og Danmark. Nå undersøker Statsforvalteren innføringen. Riksrevisjonen vurderer også å se på saken. Har kommunen gjort en risikoanalyse, forberedt seg praktisk og økonomisk hvis systemet ender opp med å bikke?

AUF-nestleder Gaute Børstad Skjervø sitter i kommunestyret for Ap. Han lurer på om Helseplattformen virkelig skaper mer trøbbel enn man bør forvente. Bildet er tatt ved en tidligere anledning. Foto: SANDRA SKILLINGSAAS / Adresseavisen

Fatning

Andre politikere tar fortsatt saken med ro enn så lenge. Gaute Børstad Skjervø (Ap) trakk frem en scene fra sitt eget hjem for å beskrive sine tanker rundt innføringen.

– Jeg holder på å hjelpe familiemedlemmer hjemme med å komme seg på Chromecast. Jeg har ikke noen tro på at voksne folk på kort tid lærer seg nye system, uavhengig av hva det handler om. Derfor å er det forventet at det vil ta en del tid å komme seg over på et IT-system som er omfattende.

– Mitt spørsmål er om kommunedirektøren har noen formening om, i hvor stor grad er det så mye mer trøbbel enn det man egentlig burde forvente at det er. For det er jo problemer. Men i hvor stor grad er det mye mer overskridelser, utfordringer og problemer ut fra hva spesielt tida til ansatte enn det som er rimelig å forvente?

Skylder på support

Kommunedirektør Peter Ardon manet til ro i forsamlingen, og understreket at det er lagt inn penger i budsjettet for å ta unna merkostnader knyttet til innføringen av journalsystemet.

Samtidig var også han tydelig på at innføringen ikke har vært knirkefri. I all hovedsak er det på support hos Helseplattformen skoen trykker, ga han uttrykk for.

– Hvis denne trenden fortsetter er vi ikke tjent med det. Det må vi være tydelige på. Det er gitt tydelige signaler til Hp om at vi forventer en bedre supporttjeneste fremover, og vi forventer at dette holdes innenfor kostnadsrammene som er satt. Når vi tar disse alvorspratene med Helseplattformen opplever jeg at de tar oss på alvor. Enhetsledere har hatt egne møter med de som har ansvar for support der men administrerende direktør i Helseplattformen har også vært på besøk for å høre hvor skoen trykker. Vårt inntrykk er at de tar oss på alvor og at de vil hjelpe oss med å forbedre tjenestene, slo kommunedirektøren fast.

Kommunedirektør Peter Ardon mener det er hos Helseplattformens support at skoen trykker. Foto: Odin Nordtømme