Ganske nøyaktig fire år etter byggestoppen i Skogn, skal Kommunal- og moderniseringsdepartementet finne ut om Bane Nor eller Levanger kommune har rett. Departementet kommer på befaring i forbindelse med den mye omtalte innsigelsessaken knyttet til jernbaneovergangen i Skogn. Møtet finner sted 22. mai. Levanger har ryggstøtte fra Fylkesmannen.

–Jeg har tro på at sunn fornuft varer lengst, kommenterer levangerordfører Robert Svarva.

En klam hånd

– Nå har det ligget en klam hånd over Skogn i lengre tid. Vi skal husk at Skogn fortsatt er det sjuende største tettstedet i gamle Nord-Trøndelag. Det er helt meningsløst at vi ikke skal få lov å utvikle stedet, tilføyer han.

–Har du forståelse for sikkerhetsargumenente til Bane Nor?

–Nei.

En endelig avgjørelse fra departementshold vil gi enten grønt eller rødt lys for nye byggesaker i Skogn, men det vil likevel ikke endre på trafikksituasjonen knyttet til kryssingen av jernbanen. Her krangler partene om hvem som skal betale for planene om planskilt løsning.

Ordfører Robert Svarva mener fornuften tilsier at Bane Nor trekker innsigelsene i Skogn.

Fra 2014

Det som nå har ridd skogningene som en mare over flere år, startet på mange måter i forbindelse med reguleringsarbeidet for utbyggingen av Åsvegen 15–17. Bane Nor fremmet 19. mai 2014 innsigelser som i praksis har stoppet denne, og all annen nybygging på begge sider av jernbanen både i og rundt Skogn sentrum. Bane Nor har ment at det må være etablert en planfri kryssing for bil og gang- og sykkeltrafikk før byggetillatelse kan gis, og har relatert argumentene til sikkerhetsmessige hensyn.

Heller ikke da Fylkesmannen kom på banen som vertskap for to meklingsmøter, klarte Levanger kommune og Bane Nor å komme til enighet.

Bør ha reelle muligheter

I brevet til departementet mener Fylkesmannen fortsatt at Bane Nor må trekke innsigelsen.

–Fylkesmannen har som utgangspunkt at tettsted som Skogn bør ha reelle muligheter til å utvikle seg og vokse. Samtidig er det viktig at utviklingen skjer på en forsvarlig måte som ivaretar Skogn som et trygt og godt boligområde, skriver Fylkesmannen i Trøndelag. Og peker samtidig på at Bane Nor selv har slått fast at planovergangen på Skogn er sikret, og at sikringen fungerer som den skal.

Forandrer ikke kryssingen

Om departementet skulle være enig med kommunen, og kaste innsigelsene på sjøen, mener ordføreren dette må være førende også for senere byggesaker. Men selv om det nå skulle bli åpnet for nye byggeprosjekter, gir ikke det automatisk noen løsning på selve trafikkryssingen av jernbanesporet, og her er det mer pengene enn planene det står på.