Partiet øver press på sentrale politiske organer, og har koblet egne stortingsrepresentanter opp mot samferdselsministeren. Elin Agdestein, som selv sitter på Stortinget for Høyre, har vært i kontakt med den politiske ledelsen i samferdselsdepartementet med det formål å se på mulighetene for straksløsninger. Og ifølge Agdestein er signalene fra statsråden positive.

–Han har overfor oss gitt uttrykk for at han helt klart ser behovet, sier Elin Agdestein, og fester lit til at saken havner høyt oppe på prioriteringslista i Bane Nors handlingsplan som strekker seg fra 2018 til 2029. Og da aller helst nærmere 2018 enn 2029.

–Dette handler både om trafikksikkerhet og om utviklingen av Skogn som det sjuende største tettstedet i hele fylket. Jernbaneovergangen har nå blitt et stort hinder for den videre utviklingen, påpeker hun.

–Denne saken må løses.

Samtidig mener Agdestein ballen ligger hos Bane Nor. Hun bemerker at lokale myndigheter har kommet det statlige foretaket i møte gang etter gang.

–Når det nå foreligger en vilje både fra kommune og fylkeskommune til å ta to tredeler av regninga, skulle det bare mangle at Bane Nor også tar sin tredel av spleiselaget. For Bane Nor må jo det være en gavepakke, poengterer hun. Og føyer til at det ligger en forventning fra samfunnet om at trafikksikkerheten ivaretas.

Jernbaneverket (senere Bane Nor) kom i 2014 med en innsigelse til planforslaget «Åsvegen 15-17» i Skogn sentrum, hvor selskapet blant annet krevde planskilt kryssing av jernbanen før utbygging. Dette har i praksis stoppet all videre utbygging i og rundt Skogn sentrum.

Mange runder

I Stortinget

Av vedtaket i PUK fra april går det fram at fordelingen av kostnader mellom kommunen, fylkeskommunen og Jernbaneverket (nå Bane NOR) ikke er avklart. Tiltaket er anslått å koste ca. 110 millioner kroner.

–En eventuell statlig finansiering eller delfinansiering av planfri kryssing på Skogn må vurderes i Jernbanedirektoratets handlingsplan for 2018-2029, svarte Solvik-Olsen. Han kommenterte for øvrig også problemene med eksisterende planovergang.

–Det har vært tekniske utfordringer med den eksisterende planovergangen, men Bane NOR påpeker overfor Samferdselsdepartementet at de tekniske utfordringene ikke innebærer at sikkerheten ved å ferdes over planovergangen er svekket. Det er trygt å krysse overgangen og hadde dette ikke vært tilfelle ville Bane NOR øyeblikkelig stengt den.