Ferjen MF Ytterøy ble satt i drift mellom Hokstad på Ytterøy og Levanger fra 1. oktober 2015. Ferjen har ifølge anbudskravene plass til 38 personbilenheter, noe som også gjengis på FosenNamsos Sjøs hjemmesider.

Jon Audun Haukø har tidligere i år flyttet fra Ytterøy, men har fortsatt sterke bånd til øya. Han er en av mange som de siste ukene har vært utsatt for spesielt mange gjenstående biler på ferjeleiene mellom Ytterøy og Levanger på grunn av fulle ferjer. Eller rettere sagt, ferjene er ikke fulle, ut over at de har fylt sin lovlige kapasitet.

– I helga sto vi 14 biler igjen på 12-ferja, fordi ferjemannskapet bare kunne stable tre rader med biler i stedet for de vanlige fire radene. Det er «stein tullåt», egentlig, sier han.

«Nytt» regelverk

Da han spurte ferjemannskapet om årsaken til at de ikke fylte ferja med så mange biler som de har plass til, opptil grensen på 38 personbilenheter, fikk han til svar at det var regelverket de måtte følge.

– Ferja er laget for fire rader med biler, etter norsk standard, men likevel er den for trang. På 14-ferja tok de på 26 biler, mens kravene i anbudet var 38. Da blir det håpløst for beboere og reisende med ferja, når problemet forplanter seg utover dagene med køer, sier Haukø.

Per E. Aunan er leder i pendlerforeningen med Ytterøyferja. Han bekrefter praksisen, som har skapt diskusjon blant annet på Ytterøyferjas brukerforum på Facebook den siste tiden.

–I forhold til praksisen de har innført er det en forskrift som sier at det er for lite plass til fire rader med biler i bredden. Da er det veldig merkelig at de bygger en ferje med fire rader. Vi må igjen stille spørsmålet om det er anbudet det er noe feil med eller ferja, sier Aunan.

Kraftig kutt

Han viser til at å kutte antallet biler per tur fra 38 til 28-29 betyr en reduksjon på cirka 25 prosent.

– Da snakker man personbilenheter, men ingen skjønner det begrepet etter hvert. Den norske standarden er etter hvert blitt veldig gammel etter justeringen på 70-tallet en gang. Samtidig kan jeg forstå det dersom noen har klaget på at det er for trangt mellom bilene når det er fire rader, sier Aunan.

Han sier at pendlerforeningen skal se nærmere på saken etter ferien, men minner om at sommeren ikke er en roligere periode for ferjetransporten enn ellers i året.

– En kan si at det er lavere næringsvirksomhet og at den største byggeperioden er over, men om sommeren øker antallet besøkende og ferierende på hyttene, sier han.

– Må følge reglene

Pendlerforeningen håper stadig på innsetting av en ny ferje på strekningen, som tillater flere biler om bord.

– Det er håp om å få en ny ferje, siden det ikke er mulig med en høyere frekvens på dagtid så lenge reisetiden er den samme. At det bare er tre rader vil merkes spesielt etter ferien, og det vil bli en økning i antall servicebiler framover på grunn av utbyggingene. Samtidig må jeg legge til at vi har stor forståelse for at mannskapet ombord i ferja bare gjør jobben sin, og den jobben gjør de godt. Problemet ligger i funksjonaliteten til ferja. Det påpekte vi også allerede i grunnlaget for anbudet, ovenfor fylket, sier Aunan.

Han har fått signaler om at 2019 er første mulighet for å eventuelt kunne bytte ferje til en større modell.

– Anbudet går til 2022, med opsjon på to år til. Jeg håper at det ikke går langt ut over anbudstiden, da det blir uforutsigbart å reise med ferja om man ikke vet om man kommer med. I og med at servicebiler ganske ofte ikke blir med den fergen de vil dra tilbake til fast landet med, opplever vi at service og annet blir dyrere, da det blir tillagt 1,5 til 2 timer ekstra venting på regninga som følge av at kapasiteten på ferga er for lav. Det gjør det meste ekstra dyrere, både for næringene og privat husholdningene på øya. Jeg syns anbudet er lite fleksibelt, sier Aunan.

FosenNamsos: - Følger regelverket

– Vi følger regelverket som settes av myndighetene. Der er det krav til avstand mellom bilrekkene, svarer administrerende direktør Grete Fuglem Tennås i FosenNamsos Sjø og viser til den norske standarden for utforming av ferjer.

– Men det er først nå at ferjemannskapet strammer inn og reduserer antall bilrader fra fire til tre?

– Det kan jeg ikke uttale meg om. Men det er klart at vi må følge reglene.

– Hvorfor er ferjen utformet slik at det ikke er plass til like mange biler som før?

– Standarden ble endret for mange år siden, men bilene i dag er større. Det er flere SUV-er og store biler, og en kapasitet på 38 personbilenheter betyr ikke at det er kapasitet for 38 biler. Det er standarder som myndighetene setter, ikke FosenNamsos Sjø, sier Fuglem Tennås.

Ser etter ferjer til salgs

Fuglem Tennås sier samtidig at det er mulig at det settes inn en ny ferje med større kapasitet på Ytterøy-strekningen før anbudsperioden er over, men sier at det er krevende.

– Vi har et øye på markedet, dersom det oppstår et mulighetsrom for kjøp av en større ferje. Men det avhenger også av fylkeskommunen. Det er veldig få ferjer på markedet, og spesielt i størrelsen over dagens ferje. Det finnes nesten ikke i utlandet heller, så det er mulig at det må bygges ny ferje dersom det blir et skifte, sier Fuglem Tennås.

Hun understreker at det er Nord-Trøndelag fylkeskommune som er oppdragsgiveren. Dermed er det meste opp til dem, selv om ferjeselskapet jobber med å finne løsninger.

– Vi har et samarbeid med Nord-Trøndelag fylkeskommune som oppdragsgiver, og vi er enige om at de kjøper avganger med MF Levanger i perioder hvor vi vet at det er mye tungtransport. Men det er oppdragsgiveren som betaler, og det er opp til dem å være med på løsningene. Der ligger ballen, egentlig, og vi kan ikke bare bemanne opp en ekstra ferje ved kort varsel.