Denne servicen ble Inge overveldet av

Med kabelbrudd i Åre viste hjelpen seg å være nærmest hos kabelselskapet hjemme i Verdal.

Inge Svensson kan ikke få fullrost VKTV for serviceinnstillingen de viste i romjula, da uhellet var ute på hytta i Åre. Her er Robert Kverkild igang med å skjøte fiberkabelen.  Foto: Privat / Innherred arkiv

Sport

Inge Svensson var på hytta i Åre i romjula, blant annet for å gjøre residensen klar for besøk fra Nederland. Den fysiske treneren i AZ Alkmaar - klubben til sønnen Jonas - skulle nemlig låne hytta i nyttårshelgen og noen dager ut i det nye året.

Nummer 72 i køen...

Idet Svensson skulle skyve på plass det siste 4. juledag, kom fiberkabelen i klem og gikk av...

– Hytte uten både TV-kanaler og internett var ikke akkurat det jeg hadde lovet de besøkende, sier hytteeieren, som måtte finne noen som kunne hjelpe. Raskt.

Første forsøk var Telia Sverige, siden det tross alt er de som leverer bredbånd og TV til hytta.

– De er nummer 72 i køen, var beskjeden da han ringte kundeservice. Deretter forhørte han seg med ulike elektrofirmaer i Åre. Svaret var en ukes ventetid.

Service på hjemmebane

Ikke rart han ble både urolig og smått rådvill. Helt til han kom på å ringe hjem til sin TV- og internettleverandør i Verdal, Verdal Kabel-TV, for om mulig å få noen råd.

– Der møtte jeg virkelig service. Torodd Formo og de andre som var på jobb diskuterte litt seg i mellom, og dagen etter var Robert Kverkild på plass i Åre, forteller en overveldet Inge Svensson.

Bankmannen synes det var fantastisk god service, og mange har sagt seg enig i det etter at han delte historien på Facebook.

– VKTV fortjener all skryt de kan få. Jeg ser ikke for meg at mange andre hadde sendt en medarbeider over svenskegrensen for å fikse datatrøbbel midt i romjula, sier Svensson til Innherred.no.

Kort jobb - lang tur

Han mener VKTV fremstår som er serviceinnstilt bedrift også i nærmiljøet i Verdal.

– Det er så viktig. At man får tak i folk og at de prøver å finne løsninger istedet for å se utfordringene. Mange selskap skjønner ikke nødvendigheten av det. For meg er servicen det som gjør at jeg aldri kommer til å bytte TV-leverandør og nettselskap, uansett hvor gode tilbud de andre kommer med, sier Inge Svensson.

VKTVs utsendte medarbeider til Sverige, Robert Kverkild, er beæret over rosen som tilfaller ham, kollegene og kabel-tv-selskapet.

– Selve jobben var ikke så stor. Den tok bare et kvarters tid. Men det ble jo en liten kjøretur, smiler han.

Skjøtemaskin

For å få fikse kabelbruddet trengtes det en spesiell maskin for å skjøte fiberkabel.

– Det var litt frem og tilbake da vi fikk henvendelsen, men vi syntes at vi måtte hjelpe til. Selv om fiberen i hytta hans kommer fra Telia - som er en tøff konkurrent av oss. Vi måtte diskutere hvordan vi skulle gjøre det, og det tok ikke lang tid før vi ble enige om at jeg skulle kjøre en tur. Vi hadde flere folk på jobb, og rom for et sånt oppdrag, forteller Robert Kverkild.

Den halvannen time lange kjøreturen hver veg gjorde at VKTV fikk masse skryt, og at Inge Svensson kunne puste lettet ut før utleien av hytta til det nederlandske besøket. Og så ble det en nett liten historie for lokalavisa som fikk videreformidle den.