Styrkeprøven er nå unnagjort.

Åsenlaget startet klokken 2210 fredag kveld fra Trondheim.

Skogningen rullet ut fra torvet i trønderhovedstaden en halv time før midnatt.

Trønderekspressen, som har satt seg som mål å sykle rasket av alle, startet klokken fire lørdag morgen.

De har tatt mål av seg å sykle på rundt 13 timer.

Med på laget er blant annet Vegar Rangul, Tour de Tomtvatnet-vinneren Amund Solli, Frode Jermstad, Håkon R. Veseth, Bjørn Holmvik og Hans Olav Nilsen.

Kun 12 mann igjen

Innherred fikk kontakt med Odin Norum Kvistad rundt klokken halv tid. Verdalingen sitter i følgebilen til trønderne, men han kan rapportere at det begynner og tynnes ut i rekkene.

- Vi har mistet 11 mann. To mann forsvant i et velt vi hadde, mens de øvrige har rett og slett ikke klart å henge med på det tøffe tempoet.

Trønderekspressen startet med 30 mann, men er nå altså ned i 19 ryttere i det de passerer Dovre.

I følge rapportene så har Bjørn Holmvik og Hans Olav Nilsen vært nødt til å gi seg, mens råskinnene Amund Solli, Vegar Rangul og Frode Jermstad fortsatt holder koken. Det er litt usikkert om åsbyggen Rolien Veseth fortsatt sitter i feltet.

Trønderekspressen holder stort sett samme fart som en av de andre forhåndsfavorittene Aurora Borealis, mens det tredje laget som var tippet som ett av de beste, Sportsklubben Rye fra Oslo, er i følge rapportene allerede hektet av.

Klokken 1225:

Trønderekspressen passerer Øye i fortsatt god fart. Skjemaet viser fire minutter foran Aurora Borealis, og dette er ikke noe stort forsprang når vi snakker om en distanse på 54 mil.

Vegar Rangul er en gjennomtrent mann. Det viser han nå. Det meldes at skogningen gjør manns jobb når laget han sykler for prøve å vinne årets styrkeprøve. Foto: Tore H. Kristoffersen,

Ved OL-byen er det nå kun 16 ryttere igjen. For å få registrert godkjent tid, må det være med 10 ryttere inn til mål.

Håkon Rolien Veseth måtte gi seg på Dovreskogen, men Amund Solli, Vegar Rangul og Frode Jermstad tar tunge føringer i gruppen, meldes det om.

Klokka 1430:

Hans Jørgen i støtteapparatet tror Vegar Rangul har gitt seg, men det kan han ikke bekrefte. Det kan også være en velt som er årsaken. De har ikke helt oversikt, i og med at de har fått en advarsel fra politiet om ikke å ligge så tett på rytterne.

Trønderekspressen er på vei mot Minnesund, hvor de skal ha en kort stopp, men den kan ikke være lang for bak halser konkurrenten Aurora Borealis.

De startet ti minutter bak i Trondheim, og skal nå være 17 minutter bak i løypa, som betyr at trønderen leder med sju minutter.

Nå blir det like forutsetninger på vei mot mål. Begge lagene har 12 til 13 ryttere igjen.

Amund Solli imponerer på Trønderekspressen sitt lag. Han sitter fortsatt i gruppa selv om det var kun 12-13 ryttere igjen ved Minnesund av de 30 som startet i Trondheim. Foto: Tore H. Kristoffersen.

Hans Jørgen kan også fortelle oss at Amund Solli og Frode Jermstad fortsatt holder koken.

Det har vært mye vind på turen. Trønderekspressen ligger an til en sluttid på mellom 13.30 og 14 timer.

Det betyr målgang en gang mellom klokken 1730 og 18.

Klokka 1530:

Odin Norum Kvistad kan fortelle at de er ved Minnesund med omtrent 7-8 mil igjen å sykle. Det er tolv mann med i rulla inn mot Oslo, og det kjøres i et godt tempo.

- Vegar Rangul har måttet gi seg, men de andre på laget er friske og raske, forteller en fornøyd Kvistad.

For øyeblikket ligger Trønderekspressen 7-8 minutt foran sin argeste konkurrent Aurora Borealis.

- Vi er ferdig med den verste delen nå, så dette begynner å se lyst ut, sier Kvistad.

Klokka 1700:

Det fremkommer rapporter om at Vegar Rangul som tidligere omtalt ble tatt ut av løpet har pådratt seg et kragebeinsbrudd og en hjernerystelse. Han skal ifølge sikre kilder i teamet ha det bra ut i fra forholdene.

Han skal ifølge teamet ha kjørt veldig godt og sett sterk ut frem til hendelsen inntraff.

Ekspressen fortsetter likevel å kjøre hardt for seier. Ved siste langestasjon ved Minnesund ligger Aurora Borealis 10 minutt og 50 sekunder bak Trønderekspressen, og har forøvrig også mistet flere ryttere ut av toget og er for øyeblikket kun 10 ryttere igjen.

Det ligger ser med andre ord svært lyst ut for Trønderekspressen!

Klokka 18:15:

Ekspressen har trillet over målstreken med en sluttid på 13.57.48. Gratulerer med seieren!

Skogn

Torbjørn Jørgensen sitter i mediebilen som følger skognlaget.

Han kunne fortelle oss om sure værforhold da de syklet over Dovrefjell ved sjutiden i morges.

- Det var så vidt et par plussgrader, men det verste var at det var en skikkelig sur motvind, sier Jørgensen.

Likevel er ikke Skogn-gutta så langt bak skjemaet til 17 timer.

Ved ti-tiden hadde rytterne et par mil igjen til Jørstadmoen nord for Lillehammer.

Nå er været mye bedre - med 17 grader og en skyfri himmel, men motvinden vil ikke helt slippe taket.

Skogn var 15 ryttere fra start. Nå er de en mindre.

Frode Aspmodal måtte gi seg. Han fikk ikke i seg nok næring, og da blir det vanskelig å fullføre 54 mil, men ellers virker gjengen å være i god trim.

Skognrytteren legger i vei etter en kort matpause på Jørstadmoen. Over Kvam fører an foran i feltet. Foto: Torbjørn Jørgensen.

Klokka 1045:

Skognlaget hadde matpause ved Jørstadmoen som er nest siste stopp før målgang.

Der måtte Lars Hammer kaste inn håndkleet. Problemer med knærne gjorde det vanskelig å fortsette.

Det betyr at Skogn nå er 13 ryttere som tar fatt på siste del.

Jørgensen melder at skognlaget ligger cirka 15 minutter bak skjema. De må derfor tråkke hardt på fra Lillehammer og inn til Oslo hvis målet om 17 timer skal nås.

Klokka 1345:

Skognrytterne bevilget seg en rask colastopp på Skreia, før ferden gikk videre mot siste matstasjon som er Minnestund.

Der venter en overraskelse på de 13 rytterne som er igjen.

Støtteapparatet har vært på Mc Donalds og kjøpt cheeseburger til hele gjengen.

- Det skal bli morsomt å se ansiktene deres når vi pakker ut godsakene, sier Torbjørn Jørgensen.

Slik det ser ut nå så virker laget å holde godt ut, slik alle de resterende blir med helt inn til Oslo.

Bak jager Trønderekspressen, som med sin fart har stipulert en innkomst rundt klokka 17.

Skogn håper også på målgang rundt denne tiden, så det blir ikke bare burger på siste matstasjon, men også en klar beskjed.

- Dere har å komme dere i mål før Vegar Rangul & Co tar dere igjen.

Klokka 1530:

Skogn-gutta har akkurat syklet gjennom Jessheim og er ferdig med matstopp.

De ligger ifølge Torbjørn Jørgensen an til en sluttid på 17.15, på tross av et solid burgermåltid som nok ligger som en tung klump i magen på rytterne.

BURGERSTOPP Knut Arne Landfald og Skogn har inntatt et solid måltid, men er fortsatt i fin form og helt i rute.

- Det ser ikke ut til at det kjøres noen rulle, men at de har roet ned og bytter på å ligge fremst, forteller Jørgensen.

Klokka 1700:

Ifølge arrangørsidene skal Skogns herrer ha kommet i mål. Sluttiden for laget ble 17.37.54, som er omtrent et kvarter etter antatt sluttid. Dette tyder på at det ble kjørt svært rolig i køen inn mot mål for Skogn.

- Det ble kjørt rolig fordi det begynte å merkes at folk var slitne. For å få laget inn på likt måtte det nok fires litt på tidsskjemaet, forteller Torbjørn Jørgensen på telefon fra målområdet.

Åsen - Duun SSSP

Åsengjengen melder på Facebook at de hadde stopp på Kvam i Gudbrandsdalen litt før klokka halv ti.

Skognlaget passert forøvrig mens duungjengen inntok mat.

Alle meldes ved godt mot, selv om mangelen på søvn begynner å merkes.

Vi fikk Svein Opheim på telefonen litt etter klokka ti. Han sitter i en av følgebilene.

Han melder om fortsatt fullt mannskap - det vil si alle 14 menn og en kvinne.

Gruppa er på vei mot Fåberg, og neste stopp er på Biri.

Klokka 1145:

Klokka 1145. Rytterne fra Åsen og «Team Duun» ved mat- og sikkert tissepause på Biri. Det meldes om god stemning, og det kan også bildet tyde på. Foto: Svein Opheim.

Fra pitstop på Biri melder følgebilen at Åsen-syklistene holder sitt oppsatte skjema, som Per Jorsett ville sagt det på skøytespråket.

Nå er det stort sett bare sjarmøretappen inn til hovedstaden som venter.

Klokka 1410:

- Jeg vet ikke om vi kan love burger på Minnesund. Vi får håpe rytterne våre ikke er på nett.

Svein Opheim humrer på telefonen på vei mot Minnesund. Støtteapparatet til åsbyggen har fått med seg meldingen om burgere som venter rytterne fra Skogn.

Duun-laget har cirka en time igjen til Mjøsas sørspiss. Der blir det også siste rast for dem.

Laget sykler som en klokke. De holder en fart på rett i underkant av 30 kilomter i timen, og det betyr en innkomst i Oslo rundt klokka 18.

Opheim melder om en frisk og rask gjeng - hvis vi kan kalle dem det etter over 40 mil på sykkelsetet så langt.

De har ikke hatt noen uhell underveis, og heller ingen punkteringer, så dette ser ut til å gå veien.

Når han får høre at Trønderekspressen kommer halsende bak, så tror Opheim han skal gi beskjed til laget, for som han sier:

- Vi må i hvert fall prøve å komme oss før elitegjengen til Minnesund.

Klokka 1530:

Siste rapport fra Svein Opheim og Åsen-gutta er at siste matstopp er unnagjort, og at alle er med i fin form.

- Vi ligger an til å fullføre på ca. 20 timer, altså klokken 18, forteller Opheim.

Han legger til at det ikke er noe som tyder på at ikke alle skal fullføre. Trønderekspressen har enda ikke tatt igjen laget fra Åsen, til jubel for Åsens følgere.

- Det begynner vel å ligne på at Trønderekspressen har lagt opp løpet litt dumt ja, humrer Opheim.

Klokka 1700:

Åsen har nå kun 18 kilometer igjen av Styrkeprøven. Svein Opheim forteller at alt går bra, og at de holder tidsskjemaet med god margin, og ligger for øyeblikket bittelitt før skjema. Det viktigste av alt er at de holder unna for Trønderekspressen.

- De har enda ikke tatt igjen oss, og det tror jeg nok ikke de klarer heller!, sier en stolt Opheim.

Klokka 1800:

De staute karene fra Åsen - Duun DSSP har passert målstreken med en sluttid på 19 timer og 47 minutt. Det er nesten ett kvarter raskere enn tidligere meldinger. Sterk avslutning!

FORNØYD GJENG Åsen- gjengen trillet inn til en sterk tid i årets utgave av styrkeprøven Foto: Svein Opheim