Belag deg på bilcross på sitt aller beste når landets beste utøvere samles i Verdal til det som ligger an til å bli noen forrykende oppgjør.

Her er deltakere fra Alta i nord, Kristiansand i sør og Bergen i vest. Alt i alt er det i øyeblikket nesten 160 påmeldte til landsfinalen i bilcross. Sesongens viktigste konkurranse, også omtalt som det uoffisielle NM. Den som til slutt vinner, kan smykke seg med hedersbevisningen: Norges beste bilcrossfører.

Flere teorier enn førere

Og hva som skal til for å stå øverst på pallen lørdag ettermiddag?

–Det finnes flere teorier enn førere, ler Erlend Nonstad fra NMK Verdal/Levanger. Han kjører en Volvo, representerer Nonstad Motorsport og har som alle andre et mål om å være blant de seks som kjører finalen. Veien dit kan imidlertid bli både kronglete og vanskelig, for her er det altså nær 160 øvrige som har tenkt det samme.

En håndfull av dem kjenner vi ekstra godt.

Åtte lokale

Åtte lokale utøvere skal forsvare Verdal og Levangers ære. Det er Joakim Gjønnes (Toyota), fra TMD Racing, Erik Ude (Volvo) under teamnavnet Fiasko, Erlend Nonstad (Volvo) fra Nonstad Motorsport, Thomas Hårberg (Opel) fra Hårberg Motorsport, Kent Ove Hårberg, Robert Sem Frisli fra TF motorsport, Ida Mortensen (Opel), og Christoffer Høyem.

Kom og se

Er du nysgjerrig, bør du som publikummer ta turen. Det er absolutt verdt det, mener arrangørene. Som i tillegg til masse action og moro ute på banen, kan by på god tilskuerutsikt, fullt trykk fra speakerbua, kiosk og selvsagt en hel mengde gromlyd.

Og naturligvis tusen diskusjoner om bil og motor, taktikk, fiasko eller suksess.

–Vi lover en fartsfylt dag for hele familien, rapporteres det.

Arrangementet finner sted i anlegget til Verdal Motorsenter i Inndal lørdag 18. august. Deltakere og biler begynner å rykke inn allerede torsdag. Fredag kveld får utøverne anledning til å prøve banen. Også her er det åpent for publikum.

2100 runder

Lørdag braker det løs for fullt.

Til sammen blir det kjørt minst 2100 runder. Skulle førerne være uheldig i et heat, er det for øvrig gode muligheter for comeback i det neste. I alle fall innledningsvis. Bare de beste kommer seg likevel etter hvert gjennom nåløyet til den endelige finalen.

Der gjelder det altså å være.

For Verdal Motorsportsenter er landsfinalen på mange måter selve debuten i anlegget, som for så vidt ble innviet i 2016, men som inntil nå har formet seg gjennom flere mindre arrangement.

Ilddåp

–Landsfinalen blir som ilddåpen vår å regne, sier Einar Frisli i arrangementskomiteen. En travel mann da vi traff ham på banen tidligere denne uka. På selve løpsdagen vil rundt 200 funksjonærer være i sving.

Einar Frisli har ikke tall på hvor mange dugnadstimer som er lagt ned i anlegget. Foto: Roger M. Svendsen

Selv om anlegget i Inndal er relativt ny, er det likevel en dreven gjeng som står bak arrangementet. Tidligere har klubben lånt banen i Lånke til sine arrangement. Rutinen er med andre ord på plass. Og hva er vel ikke ekstra hyggelig enn å være ordentlig hjemme når man først er på hjemmebane.

Får du bud, må du selge

–Responsen på banen har vært positiv, bemerker Frisli. En bane som for øvrig dimensjoneres både for rallycross og for bilcross. Sistnevnte har imidlertid noen begrensninger, ikke minst med tanke på tempoet. Startstrekket skal ikke være lenger enn 100 meter, og toppfarten ikke overstige 100 kilometer i timen. Banen må konstrueres deretter.

Og for å unngå at det utvikler seg til et pengesirkus, er ordningen slik at du er nødt til å selge bilen din dersom du får bud på den. Etter et løp er samtlige biler til salgs for 9000 kroner. Hvem som vinner budet, avgjøres ved loddtrekning.

Folkets favoritt

På nettstedet bilcross.no kan publikum gå inn og stemme på sin favoritt blant utøverne påmeldt til landsfinalen.

Onsdag ettermiddag toppet Robert Sem Frisli fra NMK Verdal/Levanger favorittlista med 12 prosent av stemmene. Hakk i hæl fulgte Thomas Hårberg fra samme klubb, han med 11 prosent.

Ekstra forventningspress der, med andre ord. Likevel, blant de mange heatene de skal gjennom, er det ifølge favorittene mye som kan gå galt. Alt egentlig.

–Bilcross er gjerne 90 prosent skruing og 10 prosent kjøring, ler de.

Morsom bane

De lokale utøverne skryter av banen i Inndal.

–Den er krevende, gir god fartsfølelse, men forutsetter også god kjøreteknikk. Her kan du vinne med alle typer bil, forteller Erlend Nonstad.

Flere av utøverne har erfaring fra anlegg land og strand ellers i landet, og flere av dem har også gode meritter å vise til fra tidligere viktige stevner.

Robert Frisli, for eksempel, ble nummer to i landsfinalen i 2014, og vant like godt juniorlandsfinalen i 2011 da han var noen år yngre.

Nå ser både han og hans klubbkamerater fram til å kjøre på hjemmebane.

God underholdning

–Det blir i alle fall god underholdning. Det skal vi stå for, poengterer fem av de åtte lokale utøverne avisa Innherred snakket med tirsdag denne uka. I bilcross er det lov med platekontakt, og noen smeller blir det nok.

Det er imidlertid fire dommere som til enhver tid følger med. Usportslig opptreden blir selvsagt slått ned på.

For å gjøre tingene klappet og klare til helgens store begivenhet i motorsenteret, har Einar Frisli sannsynligvis mistet oversikten over antall dugnadstimer.

–Nei, det tør jeg nesten ikke tenke på. Det er mye, ler han.

Landsfinalen i bilcross lørdag blir på mange måter Verdal Motorsenters ilddåp. Foto: Roger M. Svendsen