– I utgangspunktet var det meningen at banen skulle være vinterstengt, men vi hadde trøbbel med å finne nok treningsareal for våre lag som ville ha vintertrening. Derfor ble det besluttet å brøyte banen og holde den delvis åpen i vinter.

Innherred står sammen med Espen Leirset på den relativt nye kunstgressbanen på Elberg.

Deler av banen har store ujevnheter, men samtidig kjenner vi at telen ligger knallhard i bakken under kunstgressdekket.

Det samme var også tilfellet i fjor på denne tiden. A-laget til LFK trengte et sted å trene mens Moan-banen fikk nytt dekke. De måtte gi opp etter få treninger, fordi banen var for ujevn og frykten for skader for stor.

Vinterbruk eller ikke

– Dersom banen hadde vært vinterstengt, slik vi egentlig planla i år, ville banen uansett ikke vært tilgjengelig før snøen tiner. Det viktige spørsmålet fra vår side er hvordan banen er når telen har gått, og sesongen kjøres i gang for fullt. Vi vil derfor se an banen etter teleløsningen.

Et alternativ som vurderes er å ta bort dekket og rehabilitere grunnarbeidet på deler av banen. Det er spesielt halvdelen mot jernbanen som virker å være spesielt utsatt.

Tele og frost har satt synlige spor på kunstgressbanen på Elberg. Foto: Erlend Aune

- Det trenes på halvdelen mot Gamle Kongevei. Det er ujevnt også her, men det er størst utfordringer siden, og spesielt rundt cornerflaggene.

Espen Leirset har, sammen med mange andre i klubben, lagt ned mange dugnadstimer for at IL Sverre skulle få et etterlengtet nytt kunstgress, slik at flest mulig kan få spilt fotball uten og må ta hensyn til en regnvåt gressmatte.

Aktiviteten i den tradisjonsrike klubben er stor, og medlemmene gledet seg stort til å få et nytt anlegg å boltre seg på.

–Vi har gjort alt etter boka ved å bruke en av de mest erfarne prosjektørene for denne type jobb, samt en dyktig lokal entreprenør med de beste referanser.

Banen ble tatt i bruk sommeren 2016, og hadde en prislapp på 6,5 millioner kroner.

Klubben tok opp et lån på 3,3 millioner kroner for å få prosjektet realisert.

I fjor vinter dukket altså problemene opp på vinterstid, men bedret seg utover våren da telen gikk.

Overrasket

– Det var ikke noe hyggelig å høre. Jeg må si jeg er overrasket. Metoden som er benyttet er brukt på mange andre baner også, og der fungerer det bra.

Sven Aune er rådgivende ingeniør for idrettsanlegg. Det var han som sto for prosjekteringsarbeidet for kunstgressbanen til IL Sverre.

Det er jo opplagt at dette ikke er ideelt underlag å spille fotball på slik det ser ut nå. Foto: Erlend Aune

Metoden som ble brukt var at gammel vekstmasse og matjord ble fjernet, og det ble erstattet med en grusmasse. Deretter ble det lagt en membran, før kunstgressdekket ble lagt oppå der igjen.

Membranen skal ha den funksjonen at den skal sørge for at vannet renner ut til sidene i et naturlig fall.

Aune var på inspeksjon i mai i fjor, og kjenner til utfordringene på Elberg fra den gang.

Snø og fuktig masse

Han peker på to årsaker.

Når man brøyter banen så fjerner man isolasjonen til kunstgressdekket. Dette bidrar til at telen får enda bedre tak enn om snøen hadde fått ligge i fred.

Samtidig gjentar Aune det han sa i fjor, at banen kanskje vil trenge noen år – alt avhengig av været – slik at massen under membranen kan få tid til å tørke helt opp.

–Det var svært mye nedbør da arbeidet ble gjort, og fuktig masse bidrar lett til større telehiv når den fryser til.

Han forteller at det blir en tur til Levanger denne våren også, og at det skal bli interessant å se hvilken forfatning banen vil være i da.

Innen Aune tar turen fra Bodø så har kanskje IL Sverre rukket å gjøre målinger på hvordan banen ser ut sammenlignet med samme tid i fjor.

Råd hos NFF

– Vi har søkt bistand til dette arbeidet. Derfor blir det vanskelig for meg å si noe mer i dag, før vi vet hvilken vei pila peker, sier Espen Leirset.

Idrettslaget er i dialog både med leverandører og kommunen.

I tillegg har de vært i kontakt med fotballforbundet.

–De var her i fjor og inspiserte banen. Det vil uansett være naturlig for oss at vi rådfører dem hvis banen ikke blir som ønsket til sommeren.