Viser til TAs innlegg den 9/11-16 angående kalkstein fra Tromsdalen og Sintefs konsekvensutredning, som ble lagt fram på et møte i Ness samfunnshus den 8/11-16.

* Sintef mener at en dobling av uttak, og dermed også dobling av transporten langs Jamtlandsvegen, ikke byr på noen stærre problemer.

* Sintef foreslår faktisk at Verdalskalk kan kjøre tre skift, dermed skal vi altså leve med denne støyforurensingen fra bilene hele døgnet. Da blir det vanskelig å få sove ja. Pr. d.d. passerer en kalkbil i gjennomsnitt hvert 3. minutt, ved dobbelt uttak vil de altså passere med 1,5 minutter mellom hver.

* Det har i mange år nå vært sagt at det skal bygges transportband, for å frakte steinen ned. Nå mener Sintef at dette ikke er nødvendig, før Verdalskalk overstiger 4 millioner tonn i uttak pr.år!

* Dobbelt opp med kalkbiler langs den smale Jamtlandsvegen, altså 360 - 470 tunge kalkbiler skal passere hvert døgn. Hvis de da ikke får dispensasjon for å laste opp 30 tonn mer pr. bil, altså 80 tonn`last. Det må da bli trafikkfarlig vinterstid med glatte veier! Sintef sier at med større lass, kan antall turer reduseres med 14.000, trafikksikkerheten blir bedre, mindre belastning på veien og mindre CO2 utslipp.

* Verdal Kommune og miljøvernavdelingen i fylket må ikke godkjenne en dobling av steinuttak før Verdalskalk/Franzefoss har en konkret, trygg og sikker plan for transporten, og med en tidsfrist for oppstart.

Jeg tror ikke Verdals-samfunnet sitter igjen med store inntekter fra Tromsdalen, de går til eierne som ikke bor i Verdal - vi sitter igjen med svarteper, støyforurensing, luftforurensing og og en utrygg trafikksituasjon.

* Skal Verdalskalks eiere «slippe» kostnadene for å trygge tilværelsen for verdalingene og samtidig «doble» sin omsetning selv. I avisa Industriens dag, hevder hr. Mork hos Franzefoss Minerals AS, at det i Tromsdalen kan tas ut 10 mill. tonn kalkstein pr.år. i 100 år. Hva er da problemet med å gjøre noe med disse problemene straks. Vi kan ikke vente i 10-15 år!

* Tenk at Sintef mener at det kun er to hus som er utsatt av for høyt støynivå pr.d.d. og at dette ved en dobling av trafikken kun vil berøre 5 hus!!

* Jeg ble så glad da ordfører Bjørn Iversen i TA den 10/11-16 er av samme oppfatning, og han mener at Verdals-samfunnet ikke kan vente i 7 år på at noe skal skje.

* Jeg oppfordrer alle som føler seg berørt til å protestere, før det er for sent. Kanskje med en underskrifts-kampanje!

* Bygg gang-og sykkelbane og sett ned fartsgrensa til 60 eller 70 fra Valstadmoen til Levringan, (avkjørsel til Tromsdalen). Sett opp trafikkteller på Nessflata, tror nok kalktrafikken utgjør mere enn 10 prosent som hr Mork sier. Dette bør gjøres umiddelbart!

Ragnhild Valstad