I sitt leserinnlegg den 29. november stiller Per Bakke Kristiansen en del spørsmål angående vår transport. Dessverre en del unøyaktigheter i leserinnlegget som vi ønsker å korrigere.

Geir Olav Jensen i Verdalskalk svarer på innlegget fra Per Bakke Kristiansen.

Det stemmer ikke som det hevdes at det planlegges økning opp mot 4 millioner tonn i 2020. De prognosene vi har i dag, tyder på at transportvolumet kan øke opp mot 2,8 millioner tonn i 2018-2019. I SINTEF-rapporten er 4 millioner tonn pr år lagt til 2026. Dette årstallet er valgt for å kunne beregne forventet trafikkvekst.

Les også: Livsfarlig kalktransport gjennom bygda

Pr i dag har Verdalskalk 10 70-tonns vogntog som kan ta ca 46 tonn nyttelast. Vi har i tillegg avtale med Frøseth AS om kjøp av transporttjenester ved behov. Det stemmer altså ikke at vi disponerer 10 biler med totalvekt 50 tonn. Ved utgangen av oktober har 96 % av transporten mellom Verdalskalks anlegg blitt utført med Verdalskalks biler. Målet er å transportere mest mulig selv.

Vi har full forståelse for at trafikk generelt og tungtrafikk spesielt oppleves som en belastning, særlig for gående og syklende langs veien. Som vi også uttrykte i informasjonsmøte den 8. november, er noe av hensikten med den første SINTEF-rapporten å få frem fakta om trafikken generelt, samt å belyse konsekvensen av nåværende og fremtidig kalktransport.

Verdalskalk er en av mange brukere av veiene mellom Tromsdalen og Ørin. Fylkesvei 72 er arbeidsplassen for 16 av Verdalskalks 68 ansatte. Ved transport av 2 millioner tonn pr år, med samme totalvekt som i dag, vil vår transport utgjøre 8 % av den totale trafikken forbi Lysthaugen. Vi vil statistisk sett representere 2,8 % av ulykkesrisikoen. Ved transport av 4 millioner tonn, vil kalktransporten utgjøre 14 % av trafikken ved Lysthaugen og stå for ca 6 % av ulykkesrisikoen.

Verdalskalk har gjennom mange år gjort mye for å redusere risikoen ved transporten mest mulig. Vi har voksne, dyktige og lokalkjente sjåfører som er veldig bevisste på det ansvaret de har. De kjører moderne vogntog som er godt vedlikeholdt og godt skodd. Våre sjåfører har fast timelønn, ikke prestasjonsbasert lønn avhengig av hvor mye de transporterer. De kurses regelmessig i miljøeffektiv kjøring og måles kontinuerlig på sine prestasjoner på dette området. Sjåførene skal normalt ikke kjøre mer enn 8 turer pr skift og de har stående ordre om å vente på brøyting og strøing dersom de er usikre på forholdene. De velger også selv hvilken type vinterdekk de ønsker å kjøre med.

De senere årene har vi også delt ut refleksvester til barna i Lysthaugen og våre sjåfører stopper og deler ut refleks til gående og syklende som mangler dette. Verdalskalk satser på interntransport i egen regi og dyktige sjåfører som setter sikkerhet først. Resultatet gjenspeiles i at vi har en ulykkesfrekvens som ligger langt under tallene SINTEF beregner. Det er også et faktum at 75 % av de personskadeulykkene vi har vært involvert i de siste 13 årene, er forårsaket av andre enn våre sjåfører. I lys av dette oppleves det som et grovt overtramp når vår virksomhet henges ut som livsfarlig.

Som det også ble sagt i informasjonsmøtet har vi god dialog med Verdal Kommune og med Nord-Trøndelag fylkeskommune som er veieier og som er ansvarlig for trafikksikkerhetstiltak. Vi ønsket å synliggjøre konsekvensene også for å gi de ansvarlige myndigheter den informasjonen de trenger for å vurdere tiltak. Vi har også sagt at vi er villige til å diskutere eventuelle bidrag fra vår side.

Vi har tro på alternative logistikkløsninger og vi er i full gang med å vurdere ulike løsninger og kostnader. Vi har også pålagt oss selv en forpliktelse til å fatte beslutning om etablering av alternativ løsning før vi når 3,5 millioner tonn og har sagt vår interntransport skal bort fra offentlig vei senest når volumet når 4 millioner tonn.

Geir Olav Jensen

Daglig leder, Verdalskalk AS