Med holdningskampanjen «Kjernekar» håper politiet å få til en nasjonal dugnad for å få flere til å følge med vennene sine når det er fest, slik at alle får en fin kveld. Kampanjen skal lanseres kommende fredag.

– Dette er ikke noe som vi på lensmannskontoret i Verdal eller i Nord-Trøndelag politidistrikt står bak men derimot en nasjonal satsing som er initiert av Voldtektsgruppa i Kripos i samarbeid med Justis- og beredskapsdepartementet, forteller lensmann Knut Olav Røstad.

Skal spre budskapet

De lokale lederne har imidlertid fått i oppgave å fronte kampanjen i sitt nærmiljø. I ukene som kommer vil de henvende seg til utesteder, henge opp plakater og annonsere både i aviser og på nett, for å spre budskapet.

Kampanjen har fått navnet «Kjernekar». En kjernekar er en som som følger litt ekstra med når det er fest, og som tør å si fra til kompisene sine hvis noen tråkker over grensen. Kjernekaren er der for vennene sine hvis de mister kontrollen.

Voldtektsgruppa

Voldtektsgruppa i Kripos ble etablert i 2010, og vil i løpet av inneværende år bestå av 16 personer. De kartlegger likhetstrekk i voldtektssaker, bistår og gir råd til politidistriktene, etterforsker og fører egne saker i retten og skal etablere et nasjonalt fagmiljø på feltet. De ansatte har bred kompetanse og solid erfaring innen juridiske spørsmål, politietterforskning og etterretning, samt innen operativ og strategisk analyse.

Facebook-likes

Gruppa håper at økt kunnskap gjennom kampanjen vil bidra til bevisstgjøring blant unge mennesker og hindre at voldtekter skjer på fest.

Kampanjen lanseres altså for alvor på fredag. Politiet håper folk i hele landet vil like Facebook-siden - noe som ikke forplikter til annet enn å følge litt ekstra med når man er på fest.