For drøye to år siden aksjonerte skogningene ved jernbanebommene, etter gjentatte problemer med signalanlegget på planovergangen.

Det etter at Jernbaneverket ikke kunne garantere utbedring av overgangen før tidligst om tre til fem år.

– Da jeg gikk i førsteklasse kjempet foreldrene våre lenge for omlegging av et farlig kryss i skolevegen på Lysaker. Det måtte en dødsulykke til før noe ble gjort, sa leder i Holåsen vel, Thea Norberg til Levanger-Avisa den gangen.

Skaper stor usikkerhet

Foreløpig er i hvert fall ingenting gjort. Feilene har ikke vært like hyppige de siste to årene, men det har vært situasjoner.

– Vi har ikke gjort et så stort nummer av det de gangene det har hendt, men det har skjedd flere ganger etter den storaksjonen at anlegget ikke har fungert, sier Kristine Knudsen, som er med i skolenes FAU (foreldrenes arbeidsutvalg).

I morges stod bommene oppe, mens lyssignalet viste rødt, i minst et kvarter ved halv åtte-tiden. Bommene skal så ha gått ned før det kom et tog, og deretter gått opp igjen, hvorpå lyssignalet ble hvitt. Før det igjen slo over på rødt, uten at bommene gikk ned.

– Folk går over på rødt. Bilene kjører på rødt. Ungene vet ikke hva de skal tro. De aner ikke om det kommer tog eller ikke når det er rødt lys, konstaterer Kristine Knudsen.

Holdt vakt etterpå

Jernbaneverket holdt i dag vakt ved overgangen etter at de fikk høre om feilen med lyssignalet.

– Signalvakta vår var til alt hell like utenfor Trondheim da vi ble klar over problemene, og dro sporenstreks til Skogn. Etter at vedkommende kom frem har imidlertid signalanlegget virket som det skal, sier kommunikasjonssjef Dag Svinsås i Jernbaneverket til Innherred.no.

Bildedokumentasjonen levner imidlertid ingen tvil, og Jernbaneverkets egne rapporter har bekreftet at et eller annet var galt i morges.

– Akkurat hva det skyldtes vet vi ikke foreløpig. På grunn av dagens politiske streik har vi ikke fått inn resultatene av feilsøkingen på signalet, sier Svinsås.

Glad for beskjed

Han uttrykker imidlertid takknemlighet for at de varsles raskt når det er problem ved signalanlegg.

– Dette er ingen ønsket situasjon for oss, og dess fortere vi får beskjed, dess bedre er det, sier Dag Svinsås i Jernbaneverket.

Uttalelsene er riktignok langt fra tilfredsstillende for Kristine Knudsen, FAU og innbyggere i området. De vil ikke vente lenger.

– Noe må gjøres så raskt som mulig. Vi har ventet i mange år nå. Grav tunnel eller bygg overgang. Dette går ikke.