I november i fjor la artisten og lydmannen Kenneth Aksnes ut en videosnutt på Facebook, hvor Verdal sentrum en helt vanlig lørdagskveld som alle andre fremstod øde, mørk og forlatt. Responsen lot ikke vente på seg, og videoen ble sett over 12.000 ganger på FB-siden hans i tillegg til noen tusen ganger i forbindelse med omtalen Verdalingen.no hadde av den.

Likedan nå

Fem måneder senere har han tatt en ny tur gjennom Jernbanegata, som han så gjerne skulle sett ha yret av liv i helgen. Men nei, videoen likner til forveksling på synet fra november.

– Det burde vært mulig å bygge en kultur med et stabilt uteliv i en by i en kommune med nesten 15.000 innbyggere, synes Aksnes.

Han bemerker at det var noen sjeler på Deera, men selve hovedgata var altså tom.

Vil være konstruktiv

Han håper fortsatt at innspillet oppfattes som konstruktivt, og ikke som et forsøk på å skade Verdals ry og rykte.

– Noen vil kanskje likevel oppfatte det som oppgulp fra min side, men det er så absolutt ikke poenget. Jeg berømmer alle de som tar initiaitv. Kanskje må vi alle prøve å bidra til å bygge opp en kultur fra bunnen av, og gi innspill til hva som kan og bør gjøres, sier Kenneth Aksnes til Verdalingen.no.

Sitter hjemme med mobilen

Han drømmer tilbake til tiden da det var fullt hus både på JB11, Aboteke, Deera og Kætz, folk i gatene, biler i kø og med glimt i øyet til «hawaiiburger utover hele parkeringen på Bunnpris».

– Jeg håper folk etter hvert legger bort Snapchat og innser at de heller vil ut på byen og treffe folk når man har fri.

Håper folk støtter opp

I månedsskiftet blir det i hvert fall ABBA-aften med lokale musikere og oppvarmet stortelt utenfor Ørens Meieri.

– Det er et kjempetiltak, og det er viktigere enn noen gang at vi stiller opp det lille som skjer nå, fremhever Kenneth Aksnes.

Begge sider må ta ansvar

Den tidligere utelivsdriveren Svenn Robert Berg er en av de mange som har kommentert Facebook-innlegget til Kenneth Aksnes. Han tror utviklingen med sosiale medier, der folk prioriterer å «møtes» der istedet for å fysisk treffes, må ta litt av skylden. Samtidig er han tydelig på at bransjen også må ta ansvar.

– Er vi attraktive nok, så kommer folk ut. Se på Solen i ögonen og Beatles-kveldene på Ørens Meieri. Det viser at folk kommer så lenge man tilbyr noe som er interessant nok, selv om slike konsept ikke kan kjøres hver helg.

Bør kunne løftes en del

Han tviler riktignok på at mangfoldet i utelivet på 90-tallet, da det kunne være over ett tusen personer ute i Verdal samtidig kommer tilbake.

– Men det er stor forskjell på å ha tusen personer ute og femti på Deera. Det må gå an å få til noe midt i mellom.