Det har siden høsten 2012 vært jobbet med en plan om midtdeler på strekningen Fleskhus-Kjæran, ved Bobyn. Strekningen er ulykkesbelastet, og lørdag skjedde det en dødsulykke. I 2011 omkom en kvinne på E6 utenfor Bobyn.

Seksjonsleder Jo-Bernt Brønstad i Statens Vegvesen kan ikke love noen midtdeler med det første.

– Det er ikke midler til det på budsjettet for trafikksikkerhetstiltak 2014-2017, sier Brønstad.

Kvinne omkom

Det var like før klokka halv fire lørdag ettermiddag at en personbil og en tankbil kolliderte på E6 i Verdal. Møteulykken skjedde da personbilen på vei sørover, kom over i motsatt felt, der den kolliderte med en tankbil på vei nordover.

En kvinne fra Nord-Trøndelag omkom i ulykken. Politiet vil etter ønske fra pårørende ikke gå ut med navnet på den omkomne.

Prioriteringer

Brønstad avviser at prosjektet med midtdeler i Verdal har stoppet opp.

– Planleggingen har foregått i konkurranse med flere strekninger. Slik det er nå, er E6-strekningen Ronglan-Vassmarka, nord for Åsen, prioritert før Fleskhus-Kjæran ved Bobyn. Men det kan hende det stiller seg annerledes om det kommer mer midler. Neste års budsjett revideres i desember, sier Jo-Bernt Brønstad.

Seksjonslederen forteller at det heller ikke er nok penger på budsjettet i dag til å realisere midtdeler på strekningen i Levanger. Blir det ikke endringer i de årlige budsjettrevideringene, må man derfor vente på neste periode, 2018-2023.

– Klart behov

Brønstad sier at han helst skulle sett midtdeler på begge strekningene.

– Begge plassene har hatt ulykker som dokumenterer behovet. Det er ikke tvil om at det er behov for midtdeler på begge plassene, sier Brønstad.

Det er staten som bevilger penger til trafikksikkerhetstiltak. Kostnadene med midtdelere er store. Mellom Kjæran og Fleskhus er det om lag 4,5 kilometer. Veien må også utvides for å lage forbikjøringsfelt.

– Det kan koste mye penger, men man får voldsomt god effekt av det, sier Jo-Bernt Brønstad om midtdelere generelt.

– Store utfordringer

Rådmann Jostein Grimstad i Verdal sier at kommunen ikke har hørt noe om midtdeler på strekningen mellom Fleskhus og Kjæran etter at planarbeidet ble startet opp for to år siden.

Rådmannen påpeker at det er kjempestore utfordringer med trafikken mellom Fleskhus og Levanger.

– I Mulelia har det vært mange ulykker i år. Jeg håper hele strekningen blir sett under ett, og at det ses på hvor traseen skal gå. Men jeg vet at det er langt fram i tid, sier Grimstad.