– Det er utrolig artig at boka har blitt så godt mottatt. Det er jo første boka jeg har gitt ut, smiler Marion Rindsem fra Verdal.

Hun har nylig kommet tilbake fra en boklanseringstur i Oslo. Cappelen Damm har gitt ut hennes strikkebok «Luer». 38 år gamle Marion Rindsem skrev kontrakt med forlaget i mars og i august hadde Rindsem levert alle oppskrifter og tekster.

Nytt opplag

Torsdag forrige uke var det boklansering og 9500 bøker i første opplag. Omtrent alle gikk unna på forhåndsbestilling.

– Den ble hovedbok i Hobbyklubben og fikk veldig god mottakelse der, sier Rindsem og forteller at andre opplag allerede er bestilt og skal være klare i slutten av januar.

– Jeg har allerede avtale om boklansering i Stjørdal på torsdag. De som er interesserte kan da skrive seg på for gratis frakt, sier Rindsem.

Marions datter, Aurora, er modell for flere av luene i boka.

Luer er ei bok med Rindsems strikkeprosjekt. Hun mener luer er de beste strikkeprosjektene fordi det går raskt, de er små og det går an å strikke mange forskjellige. I boka har hun samlet 51 forskjellige lueoppskrifter. Her finner vi tykke og tynne luer for både vinter, høst og vår. Klassiske luer inspirert av tradisjonelle mønstre og tøffere luer med blant annet hodeskaller og reflekser.

– Denne boka er veldig fin hvis du ikke har strikket mye fra før. Du kan vokse med boka, for du har enkle luer på pinne fem ned til to og en halv, sier Rindsem.

– Boka har også en maskestingskole og et kapittel om fargebruk. Jeg bruker bevisst mye farger på design.

Begynte da hun fikk barn

Rindsems strikkedilla kom samtidig som hun ble mamma i 2000.

– Jeg har bestemødre og mamma som er kjempeflinke til å strikke. Når man er norsk må man ha strikkeklær. Og luer er noe vi har behov for nesten hele året her i landet. Jeg lager også luer for vår og sommer.

Sosiale medier

Hun strikker både sjal, sokker og har også begynt med gensere. Men aller mest luer.

– Jeg var veldig aktiv på Twitter før og en gang var det en som spurte om jeg kunne strikke Twitter-knicken hans på lua hans, forteller Rindsem.

Etter hvert ble det etterspørsel fra flere som ønsket luer med Twitter-knicken sin eller favoritthashtagen.

– Det er noe spesielt med luer. Det kan være veldig personlig, det er viktig for folk å ha den unike, spesielle lua. Derfor begynte jeg med Somi-lua, sier Rindsem og forklarer at Somi står for sosiale medier.

– Den ble populær. Noen vil for eksempel ha egen lue til nettbutikken sin, forteller hun.

Selv har hun lue hvor det står #denfølelsen. Rindsem har strikket Somi-luer til blant andre Bent Sæther i Motorpsycho og Evy Kasseth Røsten-Haga.

– Paul Ottar Haga har ei lue hvor det står #sodd, for han er så glad i sodd, ler Rindsem.

Direktesendinger

Hun har over 4000 følgere på Facebook.

– Det var Cappelen som tok kontakt og ville gi ut bok. De hadde nok sett meg på Instagram, hevder Rindsem.

Hun bruker Facebook og Instagram først og fremst til å promotere oppskrifter, men også til å selge garn og noen av strikkeproduktene. Nå har hun også begynt med direktesendinger på bloggen sin.

– Det har slått veldig an. Jeg kan da ta opp temaer om for eksempel teknikker, som jeg snakker om også tar jeg imot spørsmål og svarer direkte. Det har blitt en god øvelse på å bli flink til å snakke, smiler Rindsem.

Flest kunder fra Oslo

I og med at kundene nås via Internett, har Rindsem savnet å ha direkte kontakt med kundene. Derfor har hun arrangert såkalte Tweetups i Oslo en gang i året, altså en sosial sammenkomst for dem som ellers kommuniserer på Twitter, eller andre sosiale medier.

– Vi har luetreff der de som har kjøpt luer og strikket luer møtes. Da har vi blant annet fotoshoot og tar portrettbilder. Når du jobber på nettet, er det artig å kunne møte folk, sier Rindsem.

Fortsatt har hun nok ideer til å fylle enda en bok.

Hun forteller at strikkingen opptar mesteparten av karrieren, men Rindsem har også en deltidsjobb på Den blå krukke. I nettbutikken er de fleste kundene fra Oslo-området.

– Kundene er alt fra småbarnsmødre til bestemødre. De fleste strikker og er aktiv på sosiale medier. Jeg var for ikke lenge siden på Husflidslaget Verdal og solgte garnpakker. De hadde ikke hørt så mye om meg. Det er Oslo som er hovedgruppen, forteller Rindsem.

Hun har også en del kunder i Danmark.

– Jeg har solgt lueoppskrift helt til Australia. Ellers har jeg sendt ferdigstrikkede luer til Belgia og Hellas. Så det har vært noen luer som har reist over grensen.

– Blir det flere bøker?

– Vi får se. Det frister med gjentakelse når det gikk så bra.