– Dette er helt klart en milepæl for meg. Det er mange om beinet, og utstillinger er ofte et springbrett på veien videre. For meg er det kjempeartig å bli antatt på Høstutstillingen, som høster så stor oppmerksomhet, sier Andrea Wikhammer Heir, som er hjemme en snartur etter at den første uka av Høstutstillingen er over.

Høstutstillingen eller Statens Kunstutstilling er en årlig begivenhet i hovedstaden. Det handler om landets største markering av samtidskunst, og finner sted hver høst - arrangert av Norske Billedkunstnere. Årets utstilling er faktisk den 130. i rekka.

Utstillingen er juryert på grunnlag av fri innsendelse. Den nasjonale jury, som står for vurderingen av de innsendte arbeidene, besto tidligere av en fagperson innenfor hver av teknikkene maleri, skulptur, grafikk, tegning tekstil og andre teknikker. Siden 2012 har juryen valgt uavhengig av fag.

Atelier på Økern

Hun har arbeidet som kunstner de to siste årene, og har bodd i Oslo de siste sju årene. Andrea tok en bachelor i grafikk ved Kunsthøgskolen i 2013, og tok sin master of Fine Arts samme sted i 2015. Hun har være vært utvekslingsstudent i kunst i Barcelona.

–Drømmen er å kunne leve av "bare" å lage kunst. Målet mitt er å bli anerkjent blant kolleger, og laghe kunst som gir betrakterne gode opplevelser, understreker Andrea Wikhammer Heir.

Kunstverket Filt og Voks er Andrea Wikhammer Heirs arbeid på Høstutstillingen.

Nå har hun en slags deltidsstatus som kunstner, og er tilsluttet atelier Økern Nord i Oslo sammen med seks andre kunstnere. De jobber side om side - og motiverer og inspirerer hverandre.

Må være dedikert

– Du må være veldig disiplinert og strukturert med å jobbe på denne måten, og du må være skikkelig dedikert for å lykkes, sier 1986-modellen.

Det er skulpturen Filt og Voks som hun er representert med på Høstutstillingen, men Andrea Wikhammer Heir behersker flere teknikker. Hun arbeider innenfor flere medier, og har høstet lovord for så vel fotografier, som skulpturer og tegninger.

Arbeidene refererer ofte til hybrider av kropp og indre organer - eller planteliv og insekter. Hun er opptatt av å skildre menneskelig naturtilstand, og «å utforsker vår forgjengelighet som biologisk materiale underlagt naturlovene.»

Roser Fenka

Gjennomgående tema for prosjektene er materialitet og endringer: Hva skjer når et materiale eller en kropp er i en endringsprosess, det uventede som oppstår i stadiene mellom flytende og faste tilstander.

–Jeg liker de punktene hvor ting er udefinerte. Ofte er materialene, eller motivene, forgjengelige over tid - også i gallerirommet, hevder Andrea.

–Ikke aktuelt å flytte hjem til Levanger?

–Nei, skal man leve av å være samtidskunstner, må man bo og arbeide i en større by med utstillinger og et profesjonelt miljø rundt seg. Levanger er vel og bra det, og jeg syns Fenka har blitt et veldig bra visningssted. Jeg har nettopp vært der, og Fenka gjør mye bra,. mener Andrea Wikhammer Heir.

Den første Høstutstillingen ble arrangert i studentersamfundet i 1882, som kunstnernes utstilling. Det var en radikal protest mot det etablerte borgerskapets dominans i Christiania Kunstforeing. Protesten ble anført av kjente kunstnere som Frits Thaulow, Christian Krohg og Erik Werenskiold.

Kåre Kivijärvi var den første fotografen som ble antatt på Høstutstillingen, det skjedde i 1971. Han banet vermed veien for foto som kunstart, og video og mobiltelefonfoto er blant de nyeste uttrykksformene på utstillingen, som går fram til 15. oktober.

740 19000

redaksjon@innherred.no