Det er et imponerende stykke arbeid årets rødruss i Levanger har lagt ned i russerevyen «63,4 grader nord». De imponerer mest i dans og sang, og tar noen finurlige grep som sikrer nye latterkuler blant publikum.

Det er naturlig at enhver revy har sine mer anonyme numre, som føles noe tynnere enn de genuine høydepunktene.

Forfriskende ordfører

23 numre, med flere av lengre form, forsvarer nok en litt strammere ramme. Når det er sagt, fungerer overgangene svært godt og russen har et godt grep om publikum fra det Abba-inspirerte åpningsnummeret med et høyt trykk gjennom to akter.

Blant høydepunktene finner vi «Høy på landet», som er en ordspillfest om alternativt jordbruk, en forfyllet og velspilt utgave av Karius og Baktus i russetiden og sketsjen «Samkommune: Et politisk drama». Der henter forfatterne Isak Egge Brønseth og Julius Reinsborg direkte inspirasjon fra TV-serien House of Cards, og trekker en herlig parallell til Innherred samkommune.

Der utkjempes et maktspill av sjelden sort i Levanger, med en forfriskende vri på ordførerparodien.

De mer seriøse sangnumrene treffer også godt, hvor blant annet Hanna Ellisiv Johansen står for flere av sangprestasjonene som vil bli husket etter showet. Solistene griper scenen med kraftfulle stemmer i blant annet «Tenk om» og «Hallo». Sistnevnte et sangrevynummer med parodier på skolens avdelingsledere som kjemper om oppmerksomhet.

Parodi på rektor

Publikum kan også forvente seg en latterkule idet «redaktør Roger Rein» entrer scenen som programleder for en lokalsending utenom det vanlige. Her ligger det flere finurlige detaljer i både språk, kostymer og innhold. For ikke å glemme en nydelig parodi på rektor Knut Bergdal og hans «innbitte krigføring» mot russens vanngevær. Det er heller ikke fritt for svartrussharselering, en parodisk lettkledd Magic Mike-parodi og en moderne Snehvit-fortelling med ypperlig koreografi og musikk.

Stort apparat

Totalt er omkring 100 russ involvert på og bak scenen, mens enda flere må medregnes i øvrig produksjon. De nyter tydeligvis godt av gode medhjelpere og fagmenn, med blant annet regi av Hilde Brørs, koreografi av Hulda Kristina Løseth Vestvik og sanginstruksjon av Ingrid Elise Andersen. De bidrar med stor fagkompetanse, og det er lett å se innflytelsen på både sang og dans. Det er stramt koreografert og utfordrende lagt opp, uten å virke tilgjort eller ufrivillig humorpreget.

Eget russeband

Revyen legger også vekt på god musikk. Både fra deres eget russeband og fra kjente og kjære internasjonale artister.

–Jeg er imponert over jobben russen gjør i år. Endelig har de et rent russeband igjen, og flere overrasker med å ta på seg store roller, sier regissør Hilde Brørs.

Alt i alt er det en severdig revy, hvor interne spøker er tonet ned. Russen ser opp og ut, og henter heller inspirasjon fra Youtube med egen vri. Jeg mener det er vellykket og gir publikum en god opplevelse.

Omtalen er basert på generalprøven torsdag.