På initiativ fra Innherred har Statens vegvesen gjort nye målinger ved den gamle byskolen. Her er det erfaringsmessig den største trafikktettheten gjennom hovedgata i trehusbyen. Tellingen av antall passeringer i begge retningen ble utført i tidsrommet fra 14. til 23. november.

Øker fortsatt

Selv om en slik måling ikke gir eksakte tall på årsbasis, så mener Statens vegvesen at målingen indikerer at trafikken øker fortsatt.

– For oss som jobber med statistikk så ønsker vi selvsagt et mer omfattende grunnlag, men slik vi tolker resultatet så har det vært cirka en prosent økning årlig siden siste måling i 2012. Dette er ikke en unormal økning, men en utvikling på linje med det vi ser i de andre byene i Nord-Trøndelag.

Det sier Arne G. Hallheim, senioringeniør ved Statens vegvesen, som har gjennomført målingene.

Dette betyr at det i 2007 ble registrert 9.500 bilpasseringer i Kirkegata, og at dette tallet har økt til 11.500 passeringer i 2015.

Som forventet

– Det er vel ikke så overraskende tall. Vi som ferdes mye i sentrum ser jo at det fortsatt er mye trafikk. Nå ønsker vi å se om det er noe vi kan gjøre i påvente av at noen av de mange foreslåtte nye veialternativer kan bli en realitet.

Det sier Øyvind Nybakken i Levanger kommune. Han skjønner at i den optimale verden så hadde de fleste ønsket en vei utenom sentrum, som hadde tatt bort mye av gjennomgangstrafikken i Kirkegata. Denne prosessen styrer ikke kommunen alene, og derfor må man i mellomtiden se på andre miljømessige løsninger, som kan være mer realistisk å gjennomføre i et noe kortere perspektiv.

Må gjøre noe

– Sykehuset og HiNT er blant annet to store aktører vi vil involvere. Dette gjelder ikke bare de ansatte, men disse institusjonene har pasienter og studenter hvor mange bruker bil. Får vi noen av disse til å bruke alternativ transport så er vi i hvert fall i gang med noe, sier Nybakken.

Han erkjenner at det er ikke bare å si til folk at de skal ta sykkelen eller beina fatt for å redusere bilruken. Derfor har de allerede vært i kontakt med Trønderbilene for å se på hvordan busstilbudet kan bedres. Nybakken tror nok at både rutenettet og avganger må økes hvis folk ønsker å gå over fra bil til buss på vei til og fra jobb.

– Vi har allerede avtalt møte i midten av desember, hvor blant annet Trønderbilene og sykehuset skal være med. Da håper vi å få lagt en fremdriftsplan, som forhåpentligvis skal ende opp i noe som vil være bra for miljøet. Jeg skulle selvsagt gjerne vært mer konkret, men det kan jeg dessverre ikke være i dag, sier Øyvind Nybakken.

Ny sykkelparkering

Ved Sykehuset Levanger er det omtrent 1.500 ansatte, og ifølge lederen ved eiendomsavdeling Tore Westerheim, så er man positiv til innspillet fra kommunen, og at de selv allerede er i gang med miljøtiltak.

– Vi er i disse dager ferdig med en ny sykkelparkering for de ansatte. Det betyr at nå kan 120 sykler stå under tak mens eieren er på jobb. Vi har allerede mange ansatte som sykler til jobb, og dette kan kanskje få enda flere til å parkere bilen hjemme, sier Westerheim.

I dag har sykehuset 250 parkeringsplasser hvor de ansatte kan parkere gratis. Ifølge Westerheim er det ikke diskutert om dette skal avgiftsbelegges på noen måte, men det mest naturlige vil være at de avventer resultatet av det som kommunen nå har satt i gang.

Ikke verstingen

Det har nok festet seg en «sannhet» om at Kirkegata er den bygata i fylket som har størst trafikk. Nå viser det seg at dette ikke stemmer. Namsos hadde i 2014 13.400 døgnpasseringer ved Rock City. Uten å være helt eksakt så betyr det at det årlig passerer over 700.000 flere kjøretøy gjennom sentrum i rockebyen enn det gjør i hovedgata i Levanger.

–Det hjelper ikke oss så mye at andre har det verre. Det er et utfordrende område å gjøre noe med, men vi skal fortsatt arbeide både for bedre sykkelveier og kollektivtilbud for Levangers innbyggere, sier Øyvind Nybakken til slutt.

TALLENE KLARE: Arne G. Hallheim fra Staten Vegvesen gjennomførte trafikkmålingen sist uke.