– Vi er på ingen måte i mot at grunneieren utvikler sin egen eiendom, men vi stiller spørsmål ved at et privat prosjekt kan planlegges med bruk av kommunens infrastruktur uten at det planlegges tiltak for trafikksikkerhet og støy for oss som blir berørt, sier Roar Morland, talsperson for beboerne i Sørskaget.

Skeptisk til trafikkøkning

Sist uke hadde de invitert kommunestyrerepresentanter til møte og befaring i de to planlagte hytteområdene det til sammen er planlagt 60-80 fritidsboliger. Åtte representanter møtte. Naboene formidlet sine synspunkter både på trafikksikkerhet og miljømessige konsekvenser; synspunkter som også vil komme til uttrykk i høringsuttalelsen fra de berørte naboene.

Morland fremholder at beboerne allerede har måttet tåle økt trafikk i området som en følge av golfbanen.

– Sørskagveien er dimensjonert for trafikk til boliger helt frem til Sørskaget før golfbanene ble etablert. Etterpå er det ikke blitt gjennomført kompenserende tiltak av noe slag, verken skilting eller fartsregulering, påpeker Morland.

Han mener planforslaget undervurderer trafikkbelastningen som en utbygging vil medføre: Eiendommer som grenser inn til en planlagt ny vei til hyttefeltet lengst ned mot sjøen, har ikke vært berørt av trafikk frem til i dag.

– Den nye veien vil endre dette bildet totalt, fra stille og fredelig til biltrafikk og støy. Disse eiendommene vil få trafikk på begge sider av huset.

Tall-triksing

Morland mener at dette ikke er i samsvar med uttalelsen i trafikknotatet som er utformet av rådgivningsselskapet Sweco, som konkluderer med at disse eiendommene vil få en stille side, og at trafikkøkningen i det store og hele ikke vil representere nevneverdig økt belastning.

– Konsulentselskapets beregninger er altfor generelle og preget av talltriksing ifølge beboerne mener det er feil at det estimerte trafikktallet er jevnt fordelt gjennom hele året.

Morland sier at grunnen er åpenbar. Bruken av disse fasilitetene er nærmest lik null i vinterhalvåret. Trafikkøkningen vil skje i sommerhalvåret. Det er også på denne årstiden den øvrige befolkningen gjerne vil tilbringe tiden utendørs på egen tomt.

Dobbelt så stor økning

Hvis en tar hensyn til at trafikkøkningen hovedsaklig skjer i sommerhalvåret, har beboerne i Sørskaget regnet ut at den reelle trafikkøkningen er dobbelt så stor, sammenlignet med tallene som ligger til grunn i planforslaget.

Beboerne i Sørskaget påpeker at prosjektet, med relativt små midler, kan legge forholdene til rette for en trygg og sikker trafikkløsning til beste for alle parter.

– Så langt i prosessen er det ingen tegn til at verken kommunen eller prosjekteier er villig til å vurdere løsninger i så måte.

Tar leke- og utfartsområder

Beboerne uttrykker også sterke reaksjoner på at en stor andel av hyttene blir liggende innenfor 100-metersfeltet ned mot sjøen. Dermed blir det lagt beslag på arealer som er viktige lekeområder for barn og utfartsområde for den fastboende befolkningen.

– Hvorfor kan ikke hyttene prosjektere utenfor 100-metersbeltet? Det er en grunn til at strandplanloven eksisterer. Det ligger et stort ansvar å forvalte strandplanloven slik at områdene kommer befolkningen til gode, både i samtid og ettertid, sier Morland.

– Kompenserende tiltak er ikke vurdert i det hele tatt. Sikkerhet, trivsel og forringelse av kvalitative og økonomiske verdier for eierne av berørte eiendommer, er faktorer som må sikres i den videre prosessen, oppsummerer beboerne i Sørskaget.

Mener dialogen er konstruktiv

Ifølge Mette Rostad har det allerede vært ett møte hos Fylkesmannen om hytteplanene, og det vil bli flere etter hvert.

– Vi er midt i en prosess der vi klargjør en del problemstillinger slik at vi kan få flere detaljer på plass, opplyser Mette Rostad.

Fylkesmannen har under befaring signalisert skepsis både til byggenes planlagte nærhet til strandlinjen og boligtettheten.

– Er dere engstelige for at Fylkesmannen kan komme med innsigelse?

– Foreløpig føler vi oss trygge på at vi kan komme videre i prosessen. Det er ikke konkludert. Dialogen er konstruktiv, understreker Mette Rostad.

Stoler på utredningene

Grunneierne har registrert de fastboendes skepsis. Mette Rostad mener argumentasjonen, blant annet når det gjelder trafikkforhold og allmennhetens tilgang til utfartsområdene, er basert på antagelser som ikke er i samsvar med intensjonen i planene. Hun påpeker at det er konsulentselskapet Sweco som har utredet trafikkspørsmålene.

– Vi velger å forholde oss til det fagfolkene har kommet frem til, sier Mette Rostad.

Hun forstår at naboene kan være engstelige for hvordan de kan bli berørt av et slikt prosjekt. Derfor ser han frem til å stille på møtet som Trones Vel har invitert til den 7. juni.

Da får vi anledning til å avklare fakta og presentere intensjonen bak prosjektet, sier hun.

Glad for engasjementet

Mette Rostad sier at prosjektet representerer noe helt nytt og ukjent for de fleste. Hun innrømmer at det er krevende å nå frem med argumentasjon på det nivået man er i prosessen. Alle detaljer er ikke på plass. Det er mange hensyn som skal tas.

– Alle detaljer kan ikke presenteres før en endelig tillatelse foreligger. Vår intensjon er at allmennhetens interesser skal bli ivaretatt både når det gjelder tilgjengelighet og tilrettelegging av stier og rasteplasser.

Mette Rostad er i realiteten glad for engasjementet som har kommet til uttrykk.

– Vi håper at beslutningen blir tatt på grunnlag av hva som er vår intensjon med prosjektet, sier hun.