De siste ukene har det vokst opp et stadig større diskusjonstema på Ytterøy og blant pendlere med Ytterøyferga. Frustrasjonen er stor etter at den spådde trafikkveksten, som Ytterøyutvalget tidligere har sagt måtte tas hensyn til med større kapasitet i ferjeanbudet, nå slår til for fullt.

– Det står igjen biler nesten daglig. Senest i går kveld ble vi stående igjen fra klokken halv seks til ti. Vi har tre biler som skal over fjorden 1–2 ganger i døgnet, og med ventingen skaper det overtid og usikkerhet rundt leveranser. Overskuddet vårt denne uken gikk bort i venting, sier Rolf Vegar Hagen fredag. Han er medeier i J.M. Myhr Transport AS på øya sammen med Jon Magnus Myhr.

Vokser fort

De opplever stadig større problemer med å kjøre transport til og fra fastlandet. Paradoksalt nok fordi at næringslivet på øya går godt:

- Det bygges ut fire kyllingfjøs på øya, grunnet økt etterspørsel hos Ytterøykylling.

- Økt kyllingproduksjon gir økt transport av varer og produkter, samt økt transport av frau til Levanger på grunn av mangel på spredningsareal.

- Det bygges nytt oppvekstsenter.

- Sommeren er turistenes høysesong.

– Ødelegger

Hagen og Myhr er ikke alene om å slite med ferjekapasiteten, hvor det er kun plass til 6–10 personbiler på ferja dersom det er tre vogntog. Enkelte transportoppdrag har fortrinnsrett, og da må personbiler stå igjen til neste avgang. Lastebilfirmaet har vurdert å kjøpe inn nok en lastebil for å være sikret en ekstra bil som kan kjøre på siste overfart dersom dagens biler må stå igjen. I debatten på Facebook-gruppen Ytterøyferga Brukerforum har enkelte gått så langt som å kalle nyferja for en fiasko. På forumet registrerer de også gjenstående biler daglig, for å kunne dokumentere mangelen på transport i møter med fylkeskommunen.

– Fram til klokken 18 torsdag skal det ha stått igjen 30 personbilenheter den dagen. Det ødelegger for næringen, og vår sjåfør måtte bryte kjøretiden for å komme seg hjem med siste ferje onsdag. Det var bare flaks at hans bil ikke skulle tilbake til Levanger, sier Hagen oppgitt.

Samtidig er han tydelig på at det ikke er ferjemannskapets feil, da fergekapasiteten avgjøres av fylkeskommunens anbud.

– Ferjemannskapet får pepper, men de gjør bare jobben sin. Det er veldig surt å måtte vente to timer på ferja, og mannskapet vet at det blir diskusjoner, sier han og er tydelig på at det er fylkeskommunen som ikke har lagt opp til trafikkøkning i anbudet de sendte ut, sier Hagen.

– Blir for liten

Per Aunan er leder i pendlerforeningen, og jobber i Levanger. Han mener det er synd at nyferja allerede er for liten, med sin kapasitet på 38 personbiler og 150 passasjerer eller tre vogntog og betydelig færre biler.

– Fylkeskommunens visjon er «Alt er mulig uansett» og i valgkampen framsto politikerne som superhelter på bilder. Jeg lurer på om vi skal få se det bildet snart, sier han lettere ironisk før han forklarer:

– Det er jo så positivt det som skjer på øya med mye aktivitet og utbygginger. Men dessverre blir ferja litt for liten og mange må stå igjen, sier han. Likevel minner han om at det er viktig å profilere Ytterøy som det positive bo- og næringsstedet det er.

Selv har han ikke tall på hvor mange passasjerer som blir stående igjen, men trafikkveksten kom ikke overraskende på noen.

– Fylkeskommunen baserte anbudet på trafikktall mens kyllingfabrikken lå mer nede, sier han.

Må endre turnuser

Avdelingsleder Kristin Haugdahl Nøst ved Ytterøy helsetun sier at det er kjempepositivt for øysamfunnet at trafikken har økt så kraftig, til tross for kødannelsene. For helsetunet betyr det problemer for ansatte, som pendler fra fastlandet og jobber turnus.

– Vi har behov for bemanning fra fastlandet. De opplever å måtte stå 1,5-2 timer i kø etter jobb, og det er en utfordring, sier hun.

Ferjekøene har ført til at de må tilpasse turnuser for ansatte. Avdelingslederen er også med i Ytterøyutvalget, og bekrefter at de har varslet fylkeskommunen gjentatte ganger om at trafikken øker.

– Om det ikke blir en løsning, kan konkurransen med fastlandet blir så stor at vi taper. Det er ikke bra med en så positiv utvikling, sier hun.

Møtes i neste uke

Vanligvis uttaler fylkesråden for samferdsel seg på vegne av fylkeskommunen i slike saker, men samferdselsråden Frode Revhaug (H) gikk ut av fylkesrådet denne uken. Fylkesrådsleder Anne Marit Mevassvik var ikke tilgjengelig for en kommentar fredag, men fylkesråd for samfunnsutvikling, Terje Sørvik, har steppet inn midlertidig i samferdselsrollen.

– Jeg må be om forståelse for at dette ikke har hørt til min portefølje, så jeg kjenner ikke alle detaljer. Men jeg er gjort kjent med utfordringene, og jeg har akkurat fått forespørsel om et møte med Ytterøyutvalget. Det skal vi sørge for at gjennomføres så raskt som mulig for å finne mulige løsninger. Jeg må si at det er en svært positiv utvikling på Ytterøy, som vi også har vært opptatt av, og da er det uheldig at deres eneste transportmiddel ikke har tilstrekkelig kapasitet, sier Sørvik.

Han møter også FosenNamsos Sjø på mandag for å diskutere deres tjenester generelt. Der lover fylkesråden at Ytterøy tas opp.

– Det er et generelt og administrativt møte, men vi vil selvfølgelig ta opp situasjonen der for å se på mulighetene vi har i ekstraordinære situasjoner som kan oppstå, sier han.

Skaffer tall

Grete Fuglem Tennås er administrerende direktør i FosenNamsos Sjø, som drifter Ytterøyferga på anbud etter kriterier satt av fylkeskommunen. Hun hadde ikke anledning til å kommentere saken før helgen. Driftssjef Arild Hoff i ferjeselskapet sier at han vil framskaffe nøyaktige tall på hvor mange gjenstående biler det har vært i neste uke.

– Vi har ikke fått inn mange tilbakemeldinger på dette til selskapet, men det er ulikt hvordan andelen gjenstående biler oppleves på ulike samband, sier han.