Fredag for en uke siden skrev Innherred.no om Linea Hvesser (7) på Ørmelen som under kveldsbadet dagen før kom borti den fancy push-open-ventilen i badekaret.

Strømmen av vann ut av badekaret tok med seg håret hennes og surret det rundt inni ventilen slik at hun ble sittende fast. Pappa Håkon hørte rop fra badet, og kom reddende til overfor jenta som måtte vri seg for å holde munnen over vannflaten.

Ikke kjente tilfeller i Europa

Saken har spredd seg enormt i sosiale medier over hele landet. Innherred.no har de siste dagene forsøkt å få en faglig vurdering av saken, men har møtt på litt usikkerhet rundt hvilket ansvarsområde den sorterer under. Vi har også vært i kontakt med en av mange leverandører av slike bunnventil-løsninger, men ingen har hørt om et liknende tilfelle.

Spesialrådgiver Olav Ø. Berge i Direktoratet for byggkvalitet forteller fredag morgen at de har sjekket saken nærmere.

– Først må jeg si at det var en særdeles uvanlig - og ubehagelig - hendelse. Vi har undersøkt i RAPEX-systemet - EUs informasjonssystem om farlige forbrukerprodukter - om det er rapportert tilsvarende hendelser i andre europeiske land. Det er det ikke, sier Berge.

Produktforbedring beste løsning

Der kan hendelsen med Linea nå havne.

– Som en konsekvens av hendelsen som Innherred har rapportert om, kan vi imidlertid gjøre vår egen rapportering på RAPEX for å gjøre problemet kjent, forteller spesialrådgiveren.

Han anbefaler at de også får opplysninger om fabrikatet på ventilen.

– Da kan vi kontakte produsenten, og anbefale dem å se på mulige forbedringer. Tidligere har vi sett at ansvarlige produsenter kan snu en forbedring på et produkt til sin fordel. Det er ikke gitt at regulering gjennom regelverk er den beste løsningen, sier spesialrådgiver Olav Ø. Berge i Direktoratet for byggkvalitet.

Viktigst å informere

Til nå har 82.000 lesere fått med seg saken.

– Så mye? Det spør Håkon Hvesser når Innherred.no forteller ham antallet. For småbarnspappaen var det viktigste å få spredd informasjon, ikke å ta noen leverandør.

– Hele badeløsningen hjemme er kjøpt gjennom Sveberg Rør og Heidenreich, og jeg skal ta en nærmere kikk på bunnventilen. Så kan direktoratet få den informasjonen de etterspør i hvert fall, sier Håkon Hvesser.