Han forklarer at ideen handler mye om at Verdal kommune på den måten kan sette seg selv i førersetet for sentrumsutviklingen.

Aksnes viser til at teaterhuset er under oppføring, en ny sentrumsplan er under utarbeidelse, Coop Midt-Norge selger unna sentrumslokaler, jernbaneovergangen i Nordgata kan bli stengt og at det skjer flere andre endringer i sentrumsområdet på Øra.

– Vi bør skape et sentrum ikke bare for handel, men også for aktivitet. Vårt samfunn utvikles mer i retning av behov for service og opplevelse, vi søker aktivitet, sosiale arenaer og spenning. Med innhold av dette kunne det vært muligheter til å skape et levende sentrumsområde igjen, skape sentrum som en opplevelsesarena, en møtearena for alle generasjoner, sier Oddleiv Aksnes.

Vil ha ishall

I Verdal Høyre er det startet en diskusjon om hva Verdalsøra skal by på i framtiden. Aksnes trekker da fram muligheten for å bygge et aktivitetssenter i kommunal regi, som en naturlig del av kommunedelplanene for sentrum, som skal legge føringer for framtidens byutvikling i Verdal.

– Vi mangler en ishall i distriktet. Hvorfor kan vi ikke bruke en slik arena som et midtpunkt i utviklingen av sentrum? Her kan vi utvikle handel, service, opplevelse, kontor, bolig og annet i samme bygningsmasse uten at det blir seende ut som en hall, sier han.

Han mener at kommunen nå må tenke helhetlig i planarbeidet, og dermed påvirke sentrumsutviklingen og bygge ut tilbud de selv i fremtiden har behov for.

– Det er nå vi har anledning til å tenke flere tiår fram i tid, i stedet for å fortsette med en stykkevis tenkning. Samtidig skal vi ikke detaljstyre for mye, og næringslivet må få påvirke utviklingen. Å være delaktig i sentrumssatsingen vil også være bedre samfunnsutvikling enn å kjøpe opp tomta til «skroten» på industriområdet, sier Aksnes.

Mer grønt

Aksnes mener at et nybygg med ishall også kan romme alt fra lekeland til vindtunnel, klatrevegg, spillarena, kafeer og handel.

I tillegg ser han muligheter for å bygge kommunale døgnbaserte omsorgsboliger i tilknytning til bygningsmassen, samt ordinære leiligheter.

Han ser for seg å plassere bygget helt inntil jernbanen med adkomst fra begge sider, med et overbygg mot øst for å sikre flere overganger.

Området mellom teaterhuset, kinoen og jernbanen kan da gjøres til et bilfritt parkdrag.

– Om vi gjør dette riktig, kan vi blant annet sørge for en nydelig park med grøntareal, som også strekker seg utover i soner. Vi kan også bygge opp parkering bak Framgården i retning mot jernbanen for å gjøre Minsaas plass og området rundt til en bilfri og grønn sone med aktivitet for alle generasjoner, sier han.

Vil ha nytt selskap

Ishallen kan også delvis finansieres av offentlig støtte og tippemidler, mens boliger og næringsarealer i utgangspunktet er selvfinansierende.

Han ser også en mulighet for å utvikle tanken i samarbeid med Coop for å bygge opp en ny Mega. Høyre-toppen mener også at de er en mulighet for kommunen å etablere et felles utviklings- og utbyggingsselskap sammen med andre aktuelle aktører. Selskapet kan også stå for driften i ettertid.

–Vi bør samarbeide med utbyggere og næringsaktører, som blant annet Coop. Da kan vi sammen utvikle for eksempel Mega-kvartalet helhetlig for sentrum. Å jobbe hver for oss gjør det lite sannsynlig å realisere en slik idé, så vi må derfor bygge et fellesskap rundt sentrumsutviklingen. Det gjør det også mulig å tenke bredere i forhold til å stenge jernbaneovergangen og utvikle området rundt, sier Aksnes.

Han legger til at prosjektene vil være bærekraftige gjennom næringsutvikling, boligbygging og kommunal finansiering med blant annet momskompensasjon og tilskudd.

– Det gjør investeringene mindre risikofylte, mener han.